Flying Spaghetti Monster visits a Texas rest stop
Originally uploaded by sheldon.shaw
(Köszönöm Sheldon Shawnak, hogy megengedte a Repülő Spagettiszörny -Flying Spaghetti Monster- texasi látogatását megörökítő fényképének felhasználását. A Michelangelo Ádám teremtésének újraértelmezése az FSM egyház honlapjáról származik.)
Salamanca érdekes város - két székesegyháza van. Az Ó-katedrális és az Új-katedrális. A gótikus-későgótikus székesegyház egyik kapujának bélletén a kőnövények indái és levelei között egy betört orrú űrhajós lapul. Több spanyol- és angolnyelvű fórumon az űrhajóst úgy emlegetik, mint az időutazás egyik bizonyítékát. Mások idegen lények látogatásáról beszélnek és egy kőfaragóról, aki látta az UFÓ-t. Az űrhajóst az összeesküvés elméletek hívei is felfedezték és érdekes elméleteket állítottak fel, hogy kerülhetett oda a faragás és, hogy az űrhajós mondta-e meg Kolombusznak, hogy merre van Amerika.
A valóság nem ennyire egzotikus. A középkorban létezett egy hagyomány a kőfaragók között. Ha valamelyiküknek javítania kellett egy kollégája munkáját, hozzátett egy saját részletet. 1993-ban a salamancai ikerszékesegyházban rendezték az Ember Korszakai című kiállításszorozat egy részét. Ennek a zseniális rendezvénysorozatnak az a célja, hogy a középkor emberét, gondolkodásmódját közelebb hozza hozzánk. A Puerta de Ramos kapuzat díszítése majdnem teljesen elpusztult, elkopott az elmúlt ötszáz évben. A kiállítás kíváló alkalom volt a kapu helyreállítására. A kőfaragó mester, Miguel Romero hű maradt az évszázados hagyományhoz és az újjáfaragott minták közé rejtett egy űrhajóst.
Az űrhajós története azonban nincs benne az első pár Google találatban. A kereső első helyen UFÓ-kat kínál (e blogbejegyzés megírásának pillanatában). Az olvasónak rengeteg találaton kell magát átrágnia, ha el akar jutni az igazságig.
Többször olvastam különféle magyar blogokban, megjegyzésekben egy érdekes felvetést. Sokan írták, hogy a Google, a Wikipedia és az internet teljes egészében kiváltja a lexikális tudást.
A Wikipedián, az interneten minden fenn van és a Googleval mindent meg lehet találni - mondják.
Teljesen felesleges adatokat, évszámokat, verseket tanulni, paradigmaváltásra van szükség és a keresőmotorok használata mindent meg fog oldani. Mindent meg lehet találni. Be lehet zárni az egyetemeket és egyetlen egy szaknak lesz létjogosultsága, ami a keresőkérdések megfelelő összeállítását oktatja. A diplomát pedig a világháló egy eldugott zugába rejtik és aki megtalálja, elvégezte a szakot.
Amikor először olvastam azt a tételmondatot, hogy a Wikipedia kiváltja a tételes tudást, az iróniát kerestem - Google nélkül, úgyhogy nem is találtam meg.
A neten minden fenn van - és az ellenkezője is. A tényeket manipulálhatják. A Wikipédia szócikkeit véletlenül is átírhatják. Rengeteg egymásnak ellentmondó információt lehet fellelni a világhálón. Léteznek valósnak tűnő dologok is, fotómanipulációk, mint a Repülő Spagettiszörny, aki megteremtette Ádámot és a világot.
Ha valaki mindenféle háttértudás nélkül belebotlik az űrhajósba, a fórumokban felbukkanó információk alapján elfogadhatja, valóban egy idegen látogatás emlékét találta meg. Amikor látja Sheldon Shaw alkotását, irigyelheti a fotóst szerencséjéért és fanatikus hívévé válhat az FSM egyháznak - pedig a Repülő Spagettiszörny Egyházától ez a hozzáállás igencsak távol áll. Az FSM-et Bobby Henderson alapította Kansas állam iskolaszékének döntésére válaszul. A kansasiak az intelligens teremtéselmélet az evolucióval párhuzamos iskolai tananyaggá tették. Henderson megalapította a Repülő Spagettiszörny Egyházat és követelte, hogy a hatályos törvényeknek megfelelően az ő teremtéselméletüket is tanítsák.
A háttér ismerete nélkül egyszerűen szélhámosságnak lehet bélyegezni az FSM egyházat. Valódinak tartani az űrhajóst. Elfogadni egy elírt (átírt) évszámot a Wikipédián. Az interneten valóban minden fenn van, de pár Britannica és Wikipédia szócikk elolvasása nem pótolja évek kitartó tanulását (seggelését, bizonyos esetekben). Mindenki - na jó, majdnem mindenki - rendelkezik a tények rendszerezésének képességével. Mindenkinek lehetnek új ötletei, mindenkinek lehetnek alkotó elképzelései. A tényeket is akárki csoportosíthatja új módon. Bárki lehet autodidakta. Nem feltétlenül kell ehhez szakmabelinek lenni. Ismerni kell azonban az adott tudomány szabályait. Módszertanát. Pár (web)oldal átböngészése azonban nem pótolja a kitartó - akár autodidakta - tanulást. A semmire nem lehet építeni. Egy űrhajósszobor kifaragásához pedig szükség van egy űrhajós modellre. Vagy a Repülő Spagettiszörny segítségére.
Mondasz valamit. A sajat gyerekemen latom. Az oktatasuk egy az egyben a google-ra epul. A hazifeladatok tobbseget is ott kell keresni/megoldani.
VálaszTörlésDe azt el kell ismerni, hogy leértékelődik a tények memorizálása. Nekem gyerekkoromban még évszámokat, dátumokat kellett memorizálnom pl. történelemórán.
VálaszTörlésEnnek kb. ma annyi értelme van, mint az abakusznak.
Az más kérdés, hogy sokkal fontosabbá vált annak a képességnek az elsajátítása, hogy a gyerekek a megbízható forrásokat megtalálják és felismerjék.
Nyenyec, gyetertek azzal, hogy nem kell ennyi evszam, sot alig par szimbolikus evszamot elegendo.
VálaszTörlésViszont veresen, kegyetlenul, szigoruan es igazsagtalanul meg kell kovetelni, hogy pl toribol a diak fel tudjon allitani egy parhuzamos kronologiat. Ehhez meg kellenek a tobbe-kevesbe pontos evszamok.
Sokszor az adatokat nem maguk miatt az adatok miatt kell bebiflazni: ez egy trening az agynak. Ugyanugy, ahogy az izmokat karban kell(ene) tartani, edzeni, az agyat is szukseges. A memoriterek a tanulast, a tenyek, adatok rogziteset segitik, csakugy, mint kisebb korban a mondokak, versek.
Christine, azert valahol boldog az a vilag, ahol lehet arra szamitani, mindenutt van otthon internet. :)
VálaszTörlésAminek a hasznalatat is tanitani kene...
Az iskolai datumtanulasnak/verstanulasnak/stb. nemcsak az az ertelme, hogy a gyerek vissza tudja mondani az osszes evszamot, hanem az is, hogy az agya fejlodjon, es nem legyen celeb, hanem tudjon tovabbtanulni, es rendes munkat talalni. Az, hogy kozben google-t is hasznalunk, az csak pozitivan kene erre hasson, mint adalek, nem helyettesito.
VálaszTörlésNevtelen, igazad van, egyetertek :)
VálaszTörlés