Ezerszer elhangzott, hogy a Malévnak milliárdos vesztesége és hatalmas adóssága volt és, hogy az ország csak jól járhatott ezzel a csôddel.
Arról is sok szó esett, hogy rengeteg olyan állami kiadás van, ami látszólag csak viszi a pénzt, de ha a nagy egészet nézzük, visszahozza a befektetett összegeket. Elvégre az általános iskolák se termelnek egy vasat se, ugyanakkor iszonyatos milliárdokba kerülnek.
Életszerûbb példánál maradva kevés a nyereséges operaház, szimfonikus zenekar, kórus, forma 1-es futam vagy - hungarikumként - focicsapat.
Mégis szükség van rájuk és az esetek egy részében - például a Forma 1- adók, munkahelyek és egyéb közbetett bevételek révén behozzák árukat.
Nem láttam errôl konkrét számításokat a Malév esetében - nem is kerestem ôket. A Malév csôdje miatt azonban a mi nyári utazási szokásaink is megváltoznak: mivel nincs a Balkánt kiszolgáló Malév, az amerikai légitársaságok megszüntették budapesti járataikat. Mi eddig ezekkel a járatokkal repültünk New Yorkon át Budapestre. E lehetôség hiányában nekünk más utat kellett keresnünk.
Prágába repülünk és onnan megyünk hálókocsival Budapestre. Mivel ez külön költséggel jár és a kiskertben csak paradicsom és marharépa terem, dollár nem, átcsoportosítottuk a nyáron költendô pénz egy részét. Ez az az összeg, amit ha van Malév, Magyarországon költöttünk volna el, de így ez a pénz máshova kerül. Ezekbôl a szâmokból nem lehet komoly következtetéseket levonni, de egy tendenciát jeleznek (csakúgy, mint a budapesti szállodák forgalmának 10%-os visszaesése a Malév csôdjét követôen).
A repjegyeket nem számoltam, azokat Amerikában vettük, azok nem magyar bevételek lettek volna - bár alkalmazottak, stb révén valami szintén jutott volna elôle az államkasszába.
- hálókocsijegy a Prága - Budapest - Prága útvonalon. Nagyjából 100 Euró.
- két éjszaka szállás Prágában (lehet, több lesz). Nagyjából 100 Euró.
- Étkezés és egyéb kiadások Prágában 100 Euró.
- Yoda Prága - Salt Lake City jegye 250 dollár.
- Reptéri illetékek. 150 Euró.
Nagyjából 5-600 Euró. Nem nagy összeg költségvetési mértékben és még malévos viszonylatban is csepp a tengerben - de sok kicsi sokra megy. Egy New Yorkból Budapestre pár napra átugró turista ennél sokkal többet költhetett el.
Nem tudom, ezek a pénzek fedezték volna-e a Malévba öntött milliárdokat, de ha a Malév romjaiból csináltak volna egy új, a régi cég járatait, szakértelmét, infrastruktúráját átvevô új vállalatot, ahogy az számtalan esetben már megtörtént, akkor kétség kívül az állam jobban járt volna. Nem beszélve az utasokról.
Hát, most mit mondjak? Európában is sokan visszasirják a Melév-ot. Mi itt nem, mert horribilis, megfizethetetlen árakat kértek egy jegyért. Szerintem ez is lett az egyik baj. Volt ahol hasonló jegyek voltak mint a fapadosoknak, de sok helyről meg rettenetes sok pénzért szállitottak volna. Ennek eredményei lettek az üres járatok. Valahol talán igy kezdődött a lejtmenet?
VálaszTörlés