2010. április 15., csütörtök

Az ezüstmetró


Boston
Originally uploaded by ribizlifozelek

Városnézéshez katt a képre!

A bostoni ezüstvonal vagy ezüstmetró (silver line) nem metró. A silver line egy nagyon fura valami. Lehet, máshol is kitaláltak valami hasonlót; én nem tudok róla. A dolog mindenesetre nagyon fura.

A bostoni reptérre régen a kékmetróval lehetett menni. Le kellett szállni a reptéren megállónál és átszállni a megfelő reptéri buszra. Reptéri buszból volt több is, ezek a rengeteg terinál között keringtek. Emlékszem, az egyik terminál egyetlenegy pultból állt. A többi viszont rendes méretű volt. (Az egypultos D-terminált idővel hozzászámozták a C-hez.)

Logan Airport

Még Bostonban voltunk, amikor elkezdték építeni az ezüst vonalat. Az ezüstmetró a bostoni metrótérképeken szerepel, de, mint már írtam, nem metró. Az ezüstmetró vonalán hibrid trolibuszok járnak. Ahol volt hely a felszínen, a járművek a védett buszsávot használják. Ha a felszínen nem volt hely, vagy egy öböl alatt kell áthaladni, a trolibuszok metróalagutakban közlekednek.

A felszínen dízelmotor hajtja őket, az alagutakban felsővezetéből nyert áram.

Kisérteties látvány egy metrómegállóban állni és látni, hogy berobog egy busz. Igaz, hogy jó hosszú busz: majdnem 19 méter hosszú. (Az Ikarusz 280-as csuklósok 16.5 méter hosszúak.)

A rendszernek vannak előnyei és hátrányai. Egyik legnagyobb előnye, hogy olcsóbb, mint egy metró. Egyik legnagyobb hátránya, hogy a felszíni szakaszok lassabbak, mint egy metró. A reptéren viszont nagyon jó dolog, hogy nem kell átszállni a reptéri buszra: a "metró" minden egyes terminálnál megáll..

Logan Airport

Utasként az ezüstvonalnak két nagy hátránya van: borzalmas látni, ahogy a troli a szük alagútban száguld. Az alagutakban és a felszínen a Neoplanok beton pályán döngetnek. Szó szerint: a betonon a troli rettenetesen ráz.

2 megjegyzés: