Ez a WC, ami a hegyek szoknyáját követő ösvény kezdeténél áll büszke tagja lesz a gyűjteményemnek, ahol kilátásos mellékhelység-fotókat gyűjtök.
2023. október 29., vasárnap
2023. október 27., péntek
Veszélyes tartalom - humorérzéket lehet tanítani?
Kaptam egy levelet a Google-től, amiben elmondják, hogy az egyik bejegyzésem tartalma nem felel meg a Blogger közösségi elveinek és ezért a posztot olvasók először egy figyelmeztetést látnak, hogy a tartalom az veszélyes lehet.
Megnéztem a 2013-ban írt bejegyzést, amire az algoritmus tíz évvel később, 2023-ban harapott rá.
Azért átírtam kamatykirályra, mert hát nincs hol tiltakozni, hogy az algoritmus nem érti a tréfát. Vagy érti, de nem szereti.
Azóta is várom, hogy a humorérzék nélküli program rávesse magát a halp0rn*t tartalmazó bejegyzésre.
Apropó, tudja valaki, meg lehet az ilyen algoritmusoknak és AI-nak tanítani a humort? Hogy abban ismerjenek tréfát.
2023. október 26., csütörtök
A Portemplom végzete
- Ez a Church of Dirt? - néztünk össze.
Ez volt.
A dirt szót itt isá, por és homou vogymuk értelemben használják.
2012-ben egy párnak nem volt pénze több ezer dollárért kibérelni egy kacsalábat (veréblábra se futotta) és pár ágból összetákoltak egy oltárt háromezer méter magasan az Empire Pass felett, vittek pár padot és megesküdtek. Ma is boldogan élnek.
A "kápolna" divatos lett: a házasulandók kövekre, táblákra, deszkákra felírták foglalásukat, amit ledobtak a földre és jöhetett a lagzi.
Minden jól működött tizenegy éven át. A párok esküdtek, foglaltak és néha több kiló műanyag rózsaszímot szórtak a szélbe.
Meg időnként összevesztek a kirándulókkal, hogy miért parkolnak a tucat autó befogadására alkalmas parkolóba, amikor nekik esküvőjük van.
Valószínűleg e két dolog volt a "templom" végzete: a szemét és dugók. Teljesen megértem, hogy valaki nem akarja engedni, hogy a lefoglalt parkolóját más használja - de ezt a parkolót nem lehetett lefoglalni, ez mindenkié.
Ezért a pénzért igazán lehettek volna nagyvonalúbbak.
Úgyhogy most - pár problémás eset miatt - az önkormányzat berágott, a padokat és az "oltárt" elviszik és többé nem lehet itt esküvőt tartani. Tessék menni a fizetős helyekre. Ott lehet szemetelni, mert az árban benne van a takarítónő.
A párok, akik foglaltak, felháborodtak, elkeseredtek.
Pedig igazából szerintem semmi baj nincs: van itt pár ezer hasonlóan jó hely esküdni, kiválasztják, meghívják a násznépet és mehet a ceremónia.
Csak ne szemeteljenek.
És gondolkozzanak.
2023. október 24., kedd
Halloween Horror 5 - Filozófia
Nagyon sok Halloween dekor öncélúan horror-jellegű. Azaz borzalmas.
Ez egy egyre erősebb trend, ami a Halloween-t eredeti jelentésétől egyre inkább véres irányba tolja el.
A korábbi értelmezés, miszerint ilyenkor kerül egymáshoz a legközelebb a mi világunk és a természetfeletti az elhalványul és a természetfeletti el is tűnik, mint ahogy ez a munkahelyi baleset áldozatává lett csontváz esetében történik.
És csak a rémület marad.
Szerencsére sokan továbbra is a "kinevetjük a természetfelettit" filozófiát követik.
Számomra ez egy sokkal szimpatikusabb megközelítés.
Tréfát űznek a halálból és a természetfelettiből.
És vidáman integetnek neki.
Szerintem a hallloweenező gyerekeknek is jobb ezeket nézni, mint az óriáspókokat vagy az álomkórt gyógyító halálfejeket.
2023. október 23., hétfő
Sziklarajzok a Parowan Gap-nál
Parowan Gap-nál tizenegy éve voltunk egy napfogyatkozás után.
Most későőszi kirándulásunk végén pár Shakespeare-szobor és elhagyott aranybánya után, hazafele menet megálltunk itt, hogy kinyújtsuk lábainkat és Puppey is tanulmányozza az ősi véseteket.
Most egyből a leghíresebb panelhez mentünk, amit a csillagászok és régészek egy obszervatóriumnak tartanak, mert hát sok égi jelenséghez tájolták ezt a rajzot.
A régészek és csillagászok értelmezésében a fenti rajz a Parowan Gap térképe, ami megmutatja, hogy a napéjegyenlőség és napfordulók hogy viszonyulnak a helyhez.
A Paiute indiánok szerint azonban ez a panel egy történetet mesél el. (A Pauiték vagy a rajzokat a sziklába kopácsoló Fremontok leszármazottai vagy nem, de mindenesetre van köztük pár száz év.) A rajzok legalább nyolcszáz évesek, tehát az rajz értelmezése több mint egy fél évezred szájhagyományát át szűrődik hozzánk. (Na, milyen képzavarokat tudok? Zavarosabbakat, mint egy sziklarajz!)
Szóval a Paiute értelmezés szerint a felső három, egymás melletti figura (bal felső sarok jobb része a vonal mellett) azt mutatja, hogy emberek éheznek egy erődben.
A középtől jobbra végighúzódó repedés azt mutatja, hogy egy utazás elkezdődik.
A repedéstől jobbra levő négyszög harmincnyolc pöttyel és a tetejéből kinövő szőrrel azt mutatja, hogy őrizni kell esőben a termést, hogy el ne lopják (értelmezésem: mert éheznek).
A tőle jobbra levő áthúzott hullámvonal vízből kimentett fuldoklóra utal, miközben az alatta levő négy részre osztott négyszög egy-egy ponttal és tetejéből kinövő szállal egy elhagyott városra utal.
Most teljesen szabad asszociációként (amit nem szabad csinálni) bemásolok ide egy egyiptomi szöveget, ahol a jobboldali oszlopban a hullámvonal alatti kör pöttyökkel a város jele. Logikus: az egyiptomi hieroglifa egy fallal körülvett útkereszteződést mutat. A Fremont rajz meg fallal körülvett stilizált házikókat.
Ha ez így van, akkor az alsó nagyobb négyzet kilenc pöttyel egy metropolis.
Azért valljuk be, amikor olvastam a Paiute értelmezésről, arra gondoltam, hogy harminc éve az összes antropológus hallgatónak terepmunkán a bolíviai és perui utcazenészek azt magyarázták, hogy tizenhatévesen nekik meg kellett ölni egy jaguárt (vagy pumát), hogy férfivá váljanak. Azóta se tudom, hogy él-e annyi puma, ahány utcazenész van.
Ugyanakkor szerintem mindegyik értelmezés téves: a rajz vagy egy reklám, ami azt mutatja, hogy akármilyen szöszök kerülnek bele egy jó zipzárba, az működőképes marad vagy ez az első műszaki leíráa a cipzárnak.
A legalsó rajz meg a számításokat tartalmazza és a háromújjú mérnök önarcképét, amint MZ/X-szel beszélget.
2023. október 18., szerda
2023. október 16., hétfő
Átjáró
Séta közben láttuk meg az “átjárót”.
Nem tudom, hogy a törpék világába vezet-e vagy máshova, de nagyon tetszett.
Nem is engetük, hogy Puppey megjelölje.
2023. október 15., vasárnap
Shakespeare-i séta
Hétfő hajnalban - mint minden egyetemen - Cedar Cityben is csend volt a Campuson, csak pár diák lézengett beteg zombiként.
Puppey boldogan pihente ki az éjszakai alvás fáradalmait, miközben örülten rohangált fel-alá a gyepen.
A Shakespere-szoborkertet jöttünk megnézni.
Amikor először szembesültem a zöldszemű Falstaffal, arra gondoltam, hogy milyen menő ilyenre csinálni egy bronzszobrot.
Aztán közelebbről szemrevételezve Sir John szemét rájöttem, hogy egy diáktréfával állok szemben.
Zubolyt követve széttártam kezem és visszaindultunk a szállodába.
Ennyi zöld szemű szobor elég volt mára.
2023. október 14., szombat
A geoláda őrzője
- Csörr. Csörr. Csörrrrrr.
Megállt a kezem a levegőben.
- Csörr.
Ott volt előttem a megtalált geoláda nem messze az Oroszlán szájától.
Mögötte meg valaki azt mondta, csörr.
- Csörr.
Hátraléptem.
Csend lett.
Ekkor láttam meg jó egy méterrel a láda mögött a kövek közt. Csörgőkígyó. Kövek közt.
Pici volt és épp nem csörgött.
- Ha megfogom a ládát, akkor is jó másfél méterre leszek tőle - morfondíroztam - Persze ha közelebb megyek, még jobban csörög és ideges lesz. A békés egymásmellettélés lényege, hogy tiszteletben tartjuk egymást és nem lépünk be más intimszférájába, ha nem akarja.
- Téves hívás! - mondtam és elhátráltam.
(Feladat: az olvasó találja meg a csöröge kígyót a fotón.)
2023. október 13., péntek
Hogy mondják?
Hogy mondják azt a helyet, ahova beállítják a lovat, lecsutakolják, leslagozzák, lezuhanyozzák, majd mehet a dolgára.
Lómosó?
2023. október 12., csütörtök
Az Oroszlán szájában
"Az utolsó pár méter leküzdése veszélyes és sokan nem vállalkoznak rá" - olvastuk a túra leírásában, de azért elindultunk, mert ha veszélyes, akkor vissza tudunk fordulni.
Az Oroszlán száját azért hívják az oroszlán szájának, mert a hegycsúcsot alkotó sziklák egy oroszlánra emlékeztetnek.
Engem ez a hegy innen inkább egy pulykára emlékeztet, de hogy hangozna az a helynév, hogy a Pulyka szája?
Az ösvény a barlangig nagyon egyszerű volt, a barlangnál pedig egyáltalán nem volt veszélyes, még csak kényelmetlen se nagyon.
Egy peremre kellett felmászni, de egyáltalán nem volt nehéz vagy veszélyes, sőt, lemászni se volt problémás.
Itt, ebben a nem túl mély barlangban voltak a sziklarajzok is.
A karmos medvetalp megszokott látvány a sziklarajzok és vésetek között.
A többi is szokványosnak tűnt, amíg meg nem láttam a csatajelentet.
A vörössel és fehérrel rajzolt harci jelenet egyértelmű volt: a vérnyúllal szembeszálló karatemester csatája sok-sok művészt megihletett már.
A másik ábrázolás egyértelműen egy húsvéti nyúl portréja volt.
A barlang füstösmennyezetű sarkában állt Barbapapa, amint egy barbatrükköt mutatott be.
Persze lehet, hogy ez a kép a Pityókakirály összefogja népét címet viseli.
A Pityókakirály körül ott álltak ékes fejdíszű harcosai. (Fontos megjegyezni, hogy itt látni, hogy a piros festék mennyivel jobban megmaradt, mint az okkersárga.)
A kép azt a pillanatot ábrázolja, amint a Pityókakirály füléből kirepül a fűlbemászó egy kisebb fülzsír-kitörés kövezkeztében.
A rajzok között felbukkan a fidged spinner, a kézi búgócsiga első ábrázolása is.
A rajzok annyira jók voltak, hogy majdnem elfelejtettem, hogy van itt egy geoláda is.