- Most fel lehet szállni?
- Igen!
Felszálltunk és régi ismerősként üdvözöltük az önvezető busz nem-vezetőjét. A busz már rendszeresen jár próbaüzemben a campuson.
Rajtunk kívül csak két utas volt, egy fiatal egyetemista pár, akik a randi keretében jöttek buszozni.
Az útvonalat teleplakátolták az önvezetőbuszra figyelmeztető reklámokkal, hogy véletlenül valaki ne menjen fejjel a busznak. Erre a vártnál sokkal nagyobb esély volt, a közlekedők nagy része a csendesen, 15km/h-val suhanó buszt levegőnek nézte és lelkesen sétált elötte. A busz ilyenkor villamoscsörgést hallatott, amitől mi, kelet-európaiak helyből ugrottunk egy nagyot, de ők rezzenéstelen füllel haladtak tovább.
A busz LIDAR-ral lát, nem tud kerülni és nem olvas táblát (vagy könyvet) tudtuk meg. Esőben és nagy hóban megáll, mert nem tudja, hogy ami esik, az hó vagy betontömb. Egyébként csak a beprogramozott útvonalon megy, egy vakondtúrást se kerül ki (és földúton se megy).
Szóval ez a busz csak ellenőrzött környezetbe való, bár határozottan volt benne valami a kelet-európai buszvezetők lelkéből, akik IFÁ-n és kamionon tanultak illemet.
Amikor a megállóban a buszöbölben egy szabálytalanul parkoló autó állta el útját, a busz megállt és felháborodottan csöngetett. Majd fél centit közlebb ment a tilosban álló autóhoz és megint rácserregett.
Az autó sofőrje felnézett és arcára fagyott a bocsánatkérés, ahogy a kis tündibündi busz fölé tornyosult, nem vezette senki és dühösen csörgött, mint egy megvadult villamos, majd fél centivel közelebb gördült.
A sofőr úgy meglepődött, hogy kiejtette kezéből telefonját, majd a laptopját. Majd, amikor mindezt felvette, a busz megint csörgött és ekkor megint előre araszolt és a sofőr még mindig tátott szájjal kiejtette kezéből a kocsikulcsát is.
A szoftver viszont még nem tökéletes: amikor egy autó túl közel húzott el hozzá, a busz vészvékezett, de úgy, hogy attól egy rosszabbul rögzített műfogsor ki is repülhetett volna a szájból. Aztán leállt, lefagyott és újra kellett indítani szoftveresen is, amihez egy valódi kulcsot kellett elfordítani egy rejtett szekrénykében.
A busz akkumulátorai hat-hét órát bírnak attól függően, hogy mennyire megy a légkondi. Az AC manuális a buszban, amikor túl hideget csinál, ki kell nyitni az ablakot, hogy bejöjjön egy kevés a 37 fokból (Celsius) és felolvassza a fagyos levegőt.
Mivel már jó ismerősök voltunk, a megállókban mi nyitottuk ki az ajtót, mintha valóban le akarnánk szállni. De nem akartunk, csak mentünk körbe-körbe és nagyon jót szórakoztunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése