2016. április 23., szombat

Ortodox zsinagóga - Kazincy utca


Kazincy St

Huszonvalahány éve lehetett, hogy a zsidónegyedben bolyongva egy ködös estén belebotlottam a Kazincy utcai zsinagógába. A lámpák sápadtan világították meg az utcát és a épület és az udvara sejtelems halvány fénybe burkolózott. Kivülről akkor is gyönyörű volt, belülről szomorú. A ködben végig azt vártam, hogy egy sarkon beleütközöm a Gólembe - de nem ütköztem.

Synagogue

Minden külföldi ismerősömet elhoztam ide, a gyönyörű szecessziós pompa és a pusztulás kontrasztja lenyűgöző volt.

Synagogue

Aztán változtak az idők és egy nyáron észrevettem, hogy az épület megújult és visszanyerte eredeti szépségét és - szerintem - lekörözte a sokkal ismertebb neológ testvérét, a Dohányt.

Synagogue

Azóta minden évben, ha tehetem, benézek ide.

Architects

Rengeteg minden eltünt a zsidónegyedben, a tovatűnő épületekkel együtt szerencsére a Kazinczy dekadens bája is a múlté - a zsinagóga ragyog és gyönyörű.

Kazinczy St Synagogue

Mindig szinte teljesen egyedül vagyunk itt. Jönnek, jövögetnek a turisták, de a legtöbben beérik a Dohánnyal, ide jóval kevesebben jutnak el, pedig itt sokkal inkább érezni, mit jelentett a 19-20 században Budapestnek a szecesszió.

Kazinczy St Synagogue

Egy múló pillanatra itt közel kerülünk annak felismeréséhez, hogy Budapest akkor kozmopolitább város volt mint manapság, hogy kultúrálisan sokkal összetettebb volt, hogy akkor egy igazi olvasztótégely volt ez a város, ami talán gyorsabban követte akkor a korszellemet, mint ma.

Kazinczy St Synagogue

Ugyanakkor érezni, a zsidónegyeddel együtt talán Budapest is kultúrális reneszánszát éli - legalábbis szeretem ezt hinni.

Kazinczy St Synagogue





Nincsenek megjegyzések: