2016. augusztus 2., kedd

A retek termése

Radish Pods

- Ha ettél belőle, várunk egy napot és én csak utána kostolom meg. Ha nem lesz semmi bajod.

A nap hátralevő részében folyamatos megfigyelés alatt álltam, mikor fordulok le (esetleg fel) habzó szájjal.

- Ha pedig csinálsz belőle savanyúságot, akkor is várunk egy napot és csak utána nyúlok hozzá.

Radish Pods

- Mi ez? - tettem fel sok nálam sokkal tapasztaltabb kertészkedőnek a kérdést. Én persze tudtam a választ, ott virágzott és termett a növény a kertben.

A válaszok a "nem tudom"-tól a "megkérdem anyut" skálán mozogtak, majd visszaírtak, hogy "Ő se tudja".

Én meg elrágcsáltam a becőket, mert így hívják ezt a termésfajtát. (Köszönöm Cs-nek a magyar szót, magamtól sose jöttem volna rá). Itt Salt Lake Cityben kevés magyar nyelvű nyövényhatározó van.

Radish Pods

Mindenkinek megmondtam, hogy mi a termés és mi a növény. Szinte mindenki ugyanazt válaszolta:

- És erre magadtól jöttél rá? És hogy merted megkostolni?

Radish Pods

Nem magamtól jöttem rá. Olvastam, hogy miután a retek felmagzik, a termése (a becő) az ehető. Angolul ezt radish pod-nak mondják és kevesen ismerik, még kevesebben fogyasztják. Indiában moongre névre hallgat és népszerű étel.

Ez a termész a lusta kertész kedvence: miután a kertész elfelejtette kihúzni a retket és az felmagzott, virágzás közben valami szörnyűséges, ágas-bogas növénnyé válik, pici virágokkal és hosszúkás, zöldbabra emlékeztető terméssel.

Ezt a termést addig kell leszedni, amíg zöld. Ha már kezd sárgulni, akkor kemény és szálas lesz. Egyébként friss zölden olyan ízű, mint a retek. Mint az a fajta retek, amin termett. Mert a különféle retkek íze más és más. A virágaik színe is eltérő.

Nyersen salátába vagy akár húsok mellé lehet enni. De savanyítani is lehet.

A kifőzött befőttesüvegbe egy szem fokhagymát, pár sem borst és mustármagot teszünk, majd megtömjük az üveget a terméssel. A becőket (vajon ez mondható magháznak?) ecetes, sós, cukros forróvízzel felöntjük. Két üveget magyarosra készítettünk: tettünk bele 1-1 kanál pirospaprikát.

A tervek szerint vöröshúshoz fogjuk fogyasztani. Esetleg egy napos eltéréssel. Biztos, ami biztos.

Radish Pods











2 megjegyzés:

Marianna írta...

4 évvel a poszt után... 😁 Szia, mi idén meghagytunk néhány retket a kertben, hogy felmagozzanak, és találkoztunk a termésével, amit én nyersen salátába keverek. Leírnád kérlek, a savanyúsághoz milyen arányokat használtál? S finom lett? 🙂 Üdv:Marianna

slc.attila írta...

Marianna, jó lett!
Ezek az üvegek 2.5 decisek és a mennyiségek is erre vonatkoznak.