2023. július 31., hétfő

Kincsesdobozbánya

Treasure box mine

Megjegyzés: A Treasure Box bányánál több mint két éve voltam, de eddig nem írtam meg, de most már ideje, mielőtt azt is elfelejtem, hogy hol van.

Kincsesdobozbánya.
Jól hangzik, ízlelgettem a nevet.

A befektetők is így gondolhatták, mert a huszadik század elején lelkesen fektettek pénzt a vállalkozásba, ami hamarosan a City Creek legnagyobb bányája lett.

Brigham Young, a város és államalapító határozottan megtiltott mindenféle ipari tevékenységet a City Creekben. Életében csak pár malom épülhetett a patakra. Halála után azonban megindult a hajsza az aranyért.

Meglepő módon City Creek-ben több bánya is volt a város legnagyobb rémületére: attól féltek, a bányák majd elszennyezik a város vizét. A kanyonban két városka is volt, az egyik, a baljós és hangzatos Hangtown közel a Treasure Box-hoz, a másik Modoc City a mai Rotary Park helyén.

Egyikből se maradt sok. Semmi.

Near Rotary Park

A Treasure Box Mine ellentétben a többi kisebb, közeli bányával, amik pár éven át műveltek, közel ötven éven át működött.

Ide igyekeztem a Rotary Parkból. 

Az út eleje csodaszép volt: a City Creek patakot követte felfele.

Treasure box mine

Itt július elején tavasz volt, nyíltak a vadvirágok.


Treasure box mine

A patakot úgy két kilométer után kellett otthagyni, ahol egykor Hangtown állt. Nagyon néztem a térképet, hogy megaláljam régi utat. Elvileg az út a City Creek-be torkolló Cottonwood-patak mentén haladt, de ezt az utat teljesen elnyelte az erdő. Csakúgy, mint a város helyét. Nyoma se volt annak, hogy itt valaha emberek éltek.

A másik út a Kincsesbányába egy picivel arrébb induló ösvény volt - ennek kezdetét észre lehetett venni.

Treasure box mine

Innen toronyiránt igyekeztem menni: egy nagy vihar sok fát kidöntött és menés helyett a felfedezőútból mászás lett. Farönkre fel, farönkről le, gyökéren át.

Treasure box mine

Fura volt teljesen egyedül menni ebben a rengetegben és nem is nagyon tudtam megitélni, milyen lassan haladok. Sokkal lassabban a vártnál, mert hát mászni kellett és nem lehetett sietni.

Ekkor láttam, hogy valahogy mégiscsak a patakparton kellett volna menni, mert már majdnem a bányánál voltam - csak a patak rossz oldalán.

Egy kis vízben és sárban gázolás után ki is másztam a patakból. bele egy csalánosba.

Innen megváltás volt a meddőhányóhoz érni. Ez a meddőhányót a műholdképről is látni lehetett, ezt jelöltem be offline térképemen, mint követendő célt. Gondoltam, innen már megtalálom a többit.

Treasure box mine

Nem volt most időm átnézni a kavicsokat, remélem, legközelebb körülnézek és talán találok ott valamilyen szép kristályt. Vagy nem.

Mindenesetre, ezt a kupacot meg kellett mászni.

Ez nem volt annyira egyszerű, de sikerült és már ott is álltam a bánya bejáratánál.

Treasure box mine

A Kincsesdoboz fénykora az első világháború idejére esett. Ekkor nyitották meg ezt a bejáratot, nyolcvan méterrel a korábbi alatt.

A fentebbi gazdag tellér folytatását keresték és találták meg.

Főleg ólmot és ezüstöt bányásztak itt egészen 1928-ig, amikor az osztalék már csak 5 cent volt részvényenként, szemben a korábbi, sokkal nagyobb hozammal. 1919 után a bevétel folyamatosan csökkent.

Treasure box mine

A bánya azonban itt maradt - lezárt bejáratán át kis forrás fakad és csatlakozik bele a Cottonwood-patakba, ami aztán belefolyik a City Creek-be, amit aztán megiszunk.

Az egésszel az az egy probléma, hogy itt 80%-os tisztaságú ólmot bányásztak. 

Szerencsére a vízminőséget jóval lejebb, a vízművek területén ellenőrzik.

Treasure box mine

Valószínűleg amikor a bánya bezárt (azaz az utolsó bányász is elment) senkinek se volt kedve lecipelni innen a boilert (két fotóval feljebb) és a lánctalpast, amit egy tábla alapján valahol itt az USÁ-ban  gyártottak. (Valahol láttam itt egy másik ketyerét, ami Írországban készült, de arról valahogy nem sikerült a fotó,)

Treasure box mine

Találtam pár hordót is, gyorsan megnéztem őket, hátha televannak ezüsttel, de csak pókokat tartalmaztak nyomokban.

Treasure box mine

Itt nagyon meglepődtem: a bejárathoz vezető út megmaradt, bár már kezdte benőni a növényzet. Simán le lehetett sétálni a mocsárba, ami a völgy alját borította.

Az volt az érzésem, hogy valamikor itt felduzzasztották a patakot és azért volt lenn ennyi víz.

De ennek megvizsgálása is legközelebbre maradt.


Treasure box mine

Akkor majd jobban meg lehet mindent vizsgálni.

Ami ott van, az már nem szalad el.

Megvár.


Treasure box mine

Nincsenek megjegyzések: