2012. szeptember 9., vasárnap

Kaukázusi fotókör

Ganz Alternators

"Generátorház" - állapítottam meg és úgy éreztem magam, mint Stirlitz egy róla szóló viccben. Aztán elolvastam az apróbetüt.

1910.
Lolotan.
Türkmenisztán.
Budapest.

- Budapest?

A hatalmas csarnok egy Magyarországon készült Ganz generátort rejtett.
Megcsodáltam a több, mint száz éves fotót és a magyar ipar remekét és lelkesen végignéztem a többi fotót is.

Tbilisi

Szergej Mihajlovics Prokudin-Gorszkij fényképész volt. Profi fényképész a cár udvarában. Százhúsz éve.

Ügyes ember is volt.
Meggyőzte a cárt, hogy fotózza le a Birodalmat.
A cárnak tetszett az ötlet, hogy színesben megörökítheti Ororszországot és adott Szergej Mihajlovicsnak pénzt, paripát és ajánlólevelet, hogy engedjék fotózni.

Szergej Mihajlovics pedig fotózott hat éven át, 1909-től 1915-ig dokumentálta a világháború előtti, eltűnő Oroszországot. Fotózott kolostorokat, emíreket, marcona harcosokat, váltóőröket, mezőket, embereket és gyárakat.

Aztán, amikor a Birodalom vörösbe fordult, lelépett és meg se állt Párizsig, Ott fotóstúdiót nyitott és egyetemen oktatta a fotózást és boldogan élt, amíg meg nem halt. Ekkor az örökösök feltúrták a pincét, hogy mit is kaptak. Ott megtalálták a fényképész eredeti lemezeit. Úgy megörültek, hogy pár ezer dollárért eladták az egészet a Kongresszusi Könyvtárnak.

Most ott lehet a képeket böngészni.

Jó szórakozást.

Emir of Bukhara

Prokudin-Gorszkij gyűjtemény:
http://www.loc.gov/pictures/search/?st=grid&co=prok

2 megjegyzés:

Boston2 írta...

Ez egy nagyon jó gyűjtemény, imádom.

Amikor kinn jártam legutóbb az oroszoknál (sajnos jó régen volt) kaptam egy ilyen fotókból készült naptárat.
Zseniális fényképész és feltaláló volt, a korát jóval megelőzve kidolgozta a színbontásos színes fotózást.

Unknown írta...

Nahát!!! :)