2010. július 18., vasárnap

Apostagi kaland


Apostag
Originally uploaded by ribizlifozelek

Túl sokat olvasok és a sok könyv és betű jobban összezavarja a fejem, mint Don Quijote agyát a lovagregények.

Egyszer például azt olvastam, hogy az apostagi zsinagóga helyreállítását Europa Nostra díjjal jutalmazták. Tavaly Kalocsáról hazafele betértem Apostagra megkeresni a zsinagógát.

Kerestem. Kerestem. Nem találtam, de nem találtam egy teremtett lelket sem. Keringtem, keringtem, végül láttam két felegyenesedett embert.

- Jónapot kívánok, a zsinagógát keresem.

- Itt olyan nincs, itt csak becsületes magyar emberek vannak.

Tudom, a világon mindenütt vannak elmebetegek, én pont kifogtam apostagi verziójukat. Abba bízva, hogy már ismerem a két leghülyébb apostagi polgárt és, hogy a többiek normálisok, csak legyintettem és elmentem Dunaföldvárra fagyizni és hidat nézni.

Dunafoldvar

Most megint Kalocsáról jöttem haza, ismét megpróbáltam Apostagot. Korábban Google-n megnéztem, hol is van ez az épület, így nagyjából tudtam, merre akarok menni.

Rövid tekergés után meg is találtam egy 19. századi zsinagógának látszó objektumot. Ekkor megértettem, miért nem találtam meg: az épület most kulturház. A kulturházat mindenfele kitáblázták.

Former synagogue

Vasárnap délután senkinek sem volt szüksége kulturházra, így egyedül voltam. Nem is nagyon kerestem a kulcsot, nem akartam ilyenkor zavarni. Körbesétáltam az épületet, megcsodáltam a részleteket és az épületet.

Apostag

Jó régen kaphatta a helyreállítás a díjat: az egykori zsinagóga külseje már igencsak megkopott.

A szépen gondozott kert végében megtaláltam a temetőt is, amit csalán és szúrós bozót védett a hivatlan látogatóktól. Örültem, hogy hosszúújjú ing van rajtam. Piros kendőmmel bekötöttem a fejem. Így sem volt egyszerű beljebb jutni a napraforgók és kukoricás által határolt temetőbe.

Jewish Cemetery

A tüskés bozót és embermagasságú csalán tökéletesen elrejtette és egyben megközelíthetettlenné tette temetőt. Ahogy előreküzdöttem magam, megetettem a szunyogokat és kiszedtem a málnabokorból a tüskéket.

A sírköveket benőtte a borostyán, a feliratok jórészt elkoptak.

Nem mentem beljebb.
Egy ismeretlen sírra tettem egy kavicsot, kihúztam a nagylábujjamból egy tüskét és visszahúzódtam. Az utcán eltávolítottam rögtönzött fejfedőmből egy népes pókcsaládot és hazaindultam.

Apostag

2 megjegyzés:

vadászeszter írta...

A zsinagóga még áll, ez jó, még ha másra is használják. A temető még megvan és nem szántották fel, és ez is jó. Klassz, hogy írtad. Ha arra járok, én is benézek:)

ribizlifozelek írta...

Erdemes benezni.
Es igazad van :)