2010. január 6., szerda

Beszédes József híd


Beszedes Jozsef Bridge
Originally uploaded by ribizlifozelek

Kicsit le vagyok maradva a flickren a fotók feltöltésével. Néha 1993-as holmikat teszek fel. Most épp nyári, magyarországi képeknél tartok.

Nyáron Kalocsáról hazafele többször megálltam Dunaföldváron. Imádtam a kisvárost, a fagyit a főtéri kávézó teraszán, a nyugalmat és a csendet.

Dunafoldvar

Mindig elsétáltam valamelyik kilátóba, hogy megnézzem a Dunahidat. Itt, Dunaföldváron tudtam meg, hogy a helyi Dunahíd neve nem 'Dunaföldvári híd', hanem Beszédes József híd.

Dunafoldvar

Nagyon szeretem, ha egy hidat, teret, utcát egy helyi jelentőségű emberről neveznek el. Szent Istvánról, Szent Lászlóról, Rákócziról, Lisztről, Adyról, Széchenyiről rendegeteg mindent neveztek el. Tanítják őket. Rajtuk kívül is van sok fontos ember, akiről alig neveztünk el valamit.
De ki is volt az a Beszédes József?

Beszédes József

Beszédes Józsefről hallottam. Régen. Valamikor. Építőmérnök volt a 19. század elején és a nevéhez fűződik a Duna-szabályozás előkészítése. Rossz nyelvek szerint ő adta a tippeket Széchenyinek, hogy mit is kéne csinálni ezekkel a vizekkel. Javasolta az Al-Duna hajózhatóvá tételét és beszélt a Duna-Tisza csatornáról (azt hiszem, szinén elsőként). A Duna-szabályozást több helyen ő irányította.

A mérnök nevét én igazából egy 1807-es törvény kapcsán ismertem. Ez a törvény szerintem egy máig igaz és fontos alapelvet fogalmaz meg. A törvény kimondja, ha egy adott területen a birtokosok többsége saját költségén szabályozni kívánja a vízfolyásokat, akkor a többieknek (a kisebbségnek) kötelességük kifizetni a munkákból rájuk háruló részt. Manapság is sokan felháborodnak, hogy a belvárosi bérházuk homlokzatát nekik kell(ene) rendbentartani. Akkor még jobban felháborodnak, ha arról van szó, hogy az X évenkénti renoválást törvénnyel kellene szabályozni.

Arviz 2002

Mint mindenkinek, neki is voltak hibái és rossz ötletei. Manapság a Balaton vízszintjének csökkentése (esetleg kiszárítása) se tűnik olyan jó ötletnek. Pedig mennyi nyaralót lehetne a mederbe építeni! Az Al-Duna szabályozása se volt tökéletes. Vásárhelyi Tisza-szabályozását is sokan szídják manapság. A 19. században viszont akkor ezek valóban fontos, szükséges és - nagyjából - sikeres lépések voltak. Végrehajóikra, kivitelezőikre érdemes emlékezni.

Több ilyen névadást szeretnék.

Dunafoldvar

Nincsenek megjegyzések: