2012. április 22., vasárnap

Amerikai csülkösbableves

Spicy beans with corn bread

A garázsszél kimerítő dolog, ezért egy másfélel széllel egészítettük ki. Csináltunk egy amerikai csülkösbablevest.

Egy kimerítő, testet és lelket próbáló garázsvásárhoz tartalmas étel dukál. Olyan, ami egyszerűen elkészíthető és nem kell hozzá kifinomult köreteket, elő- és utóételeket főzni. Az, hogy egyszerűen elkészíthető ételt kerestem, nem jelenti azt, hogy az amerikai csülkösbableves gyorsan elkészíthető: nagyjából hat-nyolc órát tartott, hogy a leves elkészüljön. Magával az étellel nem sokat foglalkoztam, a munka nagyját a tűzhely végezte: melegítette a babot.

Az amerikai csülkösbablevest a pioneer woman oldalán találtam és kicsit átértelmeztem. Például lecsökkentettem a benne levő csípős mennyiségét, mert féltem, a rengeteg féle erőspaprika kirágná az edény öntöttvas oldalát. A gyomrunkról nem is beszélve.


Amerikai csülkösbableves
4 pohár szárazbab (pinto)
1 csülök (felvágva, szétvágva, szeletelve, darabolva stb)
1 hagyma apróra vágva
2 kaliforniai paprika apróra vágva
3 szem fokhagyma (lehet többet is!)
1 jalapeño (a recept SOKKAL több jalapeñót ír, legalább kétszer ennyit)
3 kanál só
1 kanál paprika (lehet chilivel helyettesíteni)
1 kanál chilipaprika (ebből is lehet sokkal többet beletenni)
2 kanál bors
kukoricakenyér


1. Az átválogatott babot és a csülköt beletesszük egy edénybe és felöntjük vízzel, hogy ellepje. (Nem, a babot NEM áztatjuk be. Aki akarja, beáztatja. Én nem.)
2. Felforraljuk. Amikor kell, pótoljuk a vizet. Ha nem pótoljuk a vizet, büdös lesz.
3. Lassú tüzön hagyjuk 2-3 órát. Amikor kell, pótoljuk a vizet. Ha nem pótoljuk a vizet, büdös lesz.
4. Beletesszük a felvágott zöldségeket. Ha kell, pótoljuk a vizet. Ha nem pótoljuk a vizet, akkor büdös lesz.
5. Két-három órán át hagyjuk lassú tüzön. Ha kell, pótoljuk a vizet. Ha nem pótoljuk a vizet, büdös lesz.
6. Beletesszük a fűszereket. Fél órát még hagyjuk lassú tüzön érni.
7. Kukoricakenyérrel tálaljuk. Ha megettük, lehet, hogy büdös lesz.

1 megjegyzés:

Boston2 írta...

Én a húsvéti sonka főzőlevéből csináltam, csak úgy, ahogy anyu mondaná "gondulomformán".

Nem is készültem rá, meg nekem úgysincs általában sokminden itthon. Találtam egy nagy konzerv "fava" babot, meg a mélyhűtőben egy zacskó fél évesnél régebbi bébirépát, ami a fagyasztás előtt hetekig a sima hűtőben felejtődött és kissé érdekes állaga lett, főleg kiolvadás után, már semmiben sem emlékeztetet régi, roppanós önmagára, de az ízével nem volt különösebb gond.
Összeépítettem a Bullet Expresst és apró cafatokra szaggattam őket, közben feltettem egy kis olajon hagymát, fokhagymát (jó bőségesen) üvegesedni, arra később ráöntöttem a felszecskázott répaszeleteket. A tárkonyos sonkalébe beleöntöttem a babot és lassú tűzön főzőcskéztem egy darabig, aztán belenyomtam a hagyma-fokhagyma-szecskarépa keveréket, kis borsot még neki, no meg persze a húsvéti sonkából pár szép szeletet és egy ideig még fenn hagytam.
Érdekes, rögtön utána ettem egy tállal, és nem igazán ízlett, de másnap már kifejezetten finom volt.
Megvártam, míg megkocsonyásodik kicsit a hűtőben, aztán szétadagoltam kisebb tárolókban, és azóta is hetente egyszer azt eszem.
Érdekes módon, tökéletesen káposztás bableves íze van. Valahol a frankfurti leves és a csülkös bableves közt...