2010. március 28., vasárnap

Kulturális különbségek - az egyetemi könyvtár


SLC Public Library
Originally uploaded by ribizlifozelek

Sokat jártam könyvtárba.
Sokat járok könyvtárba.

Amikor először voltam amerikai egyetemi könyvtárban meglepődtem.

Másodszor is.

Harmadszor is.

Aztán megszoktam.

Nem a könyvtár irányítása más. Az ETO ugyanaz. A katalógus ugyanúgy működik. A könyvek is ugyanolyanok.

Egy nagyon fontos különbség van - a nyitvatartási idő.

MIT

- Hova megyünk? - kérdeztem az MIT-en, Cambridgeben este tízkor, az időeltolódástól kóválygó fejjel.

- Könyvtárba.

Nem jutottam szóhoz, azt hittem, ez egy hülye vicc. Nem az volt. A könyvtár este tízkor nyitva volt és csak éjfélkor zárt be. (De egyes olvasófülkék éjjel-nappal nyitva voltak.)

Amikor teljesen felébredtem - reggel négykor -, megtudtam, hogy a Harvardnak a szomszédban van egy hétköznapokon nonstop könyvtára.

A könyvtárakat ilyenkor nem úgy kell elképzelni, hogy a könyvtárosok passziánszoznak és rajtuk kívül csak a szúk percegnek a fa polcokban. A könyvtárban ilyenkor is sokan voltak. Olvastak, gépeztek, jegyzeteltek, írtak.

Harvard

Eleinte azt hittem, csak ezeken az egyetemeken ilyen extrémek a nyitvatartási idők. Aztán rájöttem, ezek nem extrém nyitvatartási idők.

A Carletonon a könyvtár éjfélig, kettőig volt nyitva. Itt, Utahban is éjfélig elégítheti ki betűszomját a könyvmoly.

Többször óvatosan megnéztem az embereket a könyvtárban, a kocsmából jöttek-e egy kis magfizikát, Hegelt vagy optimalitáselméletet olvasni lefekvés előtt, de nem. A bölcs baglyokon látszott, ők tényleg dolgoznak.

Marriott Library

Tetszik az ötlet.
Támogatom.
Megyek is olvasni egy kicsit.

Nincsenek megjegyzések: