2009. augusztus 14., péntek

Piacolás


Brasov
Originally uploaded by ribizlifozelek

(Megjegyzés: a fenti képen Brassó régi piactere van. Az modern piacról nincs fényképem. Az alábbi történet természetesen nem a történelmi piacon játszódik.)

Reggel kisétáltunk a brassói piacra sajtot venni. Mindenféle sajtot szeretek és itt nagyon finomakat lehet találni. Piacra járni meg eleve jó dolog.

A brassói piac nagyot változott azokhoz az időkhöz képest, amikor néha több volt a kosz, mint az áru. Szép, tiszta és természetesen rengeteg minden van.

Több helyen olvastam, hogy az EU higéniai normái tiltják a hagyományos árusítást és vége lesz annak a jó világnak, hogy megkostolhassuk a tejet és a sajtot vásárlás előtt. Természetesen hittem is, meg nem is. Az EU-nak rengeteg normája van, Kelet-Európa viszont rengeteg bürokratikus rezsimet túlélt. Szabályok jöttek, szabályok mentek, az emberek meg összekacsintottak és hümmögtek. Kitöltötték a formanyomtatványokat és minden maradt a régiben.

Curtea de Arges

A tejeseknél viszont - valamennyire - tényleg megváltoztak a dolgok: a termelő egy nagy tejautomatába önti azt, ami a tehénből kijön, abból utána lehet literszámra venni a tejet. Természetesen K-Európa nem lenne K-Európa, ha nem fogott volna ki a szabályokon az őstermelők továbbra is házról házra járnak friss tejjel teli műanyag flaskáikkal.

A sajtoknál ennyi változás sem történt. Ott voltak az illatos (egyesek szerint büdös) sajtok, az eladó méteres handzsáron felém nyújtott egy darabkát, én megkóstoltam, aztán kértem, kifizettem, megvettem és vittem haza.

Remélem, nem felejtem a hűtőben a sajtjaimat hazainduláskor, mint pár másik alkalommal.

Nincsenek megjegyzések: