2009. augusztus 23., vasárnap

Eldugott szobrok és teraszok


Varosliget
Originally uploaded by ribizlifozelek

Sajnos nagyon keveset vagyok itthom Magyarországon, ezért fogalmam sincs arról, milyen helyekre érdemes eljárni beszélgetni. Természetesen vannak állandó helyek, mint a Ruswurm, de ebben a nyári melegben jó ejtőzni egyet a romkocsmákban, teraszokon.

Szerencsére a barátaim egész jól eligazítanak.

Amikor azt mondták, hogy menjünk a Városligetbe, megörültem. Elmagyarázták, hogy a kérdéses hely közel van a Washington szoborhoz.

Washington

Szerintem kevesen tudják, hogy Washingtonnak van egy szobra Budapesten - pár lépésre Churchill és Reagan szobrától.

Budapest

Churchillt egy elmebeteg rendszeresen leönti vörös festékkel, aztán kevésbé rendszeresen közpénzen lesikálják, aztán ismét jön a balfék a vödörrel. Persze jobb ez, mintha frusztrációit este a Ligetben mutogatós bácsiként élné ki. (Valamiért biztos vagyok abban, hogy a szoborleöntő férfi, a nők általában túl gyakorlatiasak ehhez.)

Churchill

A legmeglepőbb szobor Washington közelében lapul. Szerintem szó szerint elbújik a Liget fái között.

Habsburg Rudolf áll ott vadásznak öltözve, készen arra, hogy puskavégre kapjon egy renitens turistát.

Rudolfot, mivel öngyilkos lett, nem lehetett katonai egyenruhában ábrázolni. Ezért jelenik meg vadászként. Egyesek szerint a szobor így külön emlékeztet a tragikus utolsó, a mayerlingi vadászkastélyban eltöltött éjszakájára. (Szerintem akasztott ember házában a kötél nem jó ötlet.)

Rudolf

A szobrot nem sokkal Rudolf halála után állították, természetesen magyar módra. Azaz meghírdettek egy pályázatot. A pályázatnak nem volt győztese, mire az egyik pályázót, Ligeti Miklóst felkérték, ugyan csináljon már egy szobrot.

Csinált.
És szerintem jót.

Ferencjóska felavatta a szobrot (szegény FJ), ami békésen vadászott a Stefánia ligeti szakaszán. A második világháború után persze raktárba került a szobor. A nyolcvanas években szedték elő. Természetesen átalakítva: a névtáblát letették és egy dunántúli állami gazdaság vadászháza előtt állították fel a Vadász néven.

Végül is, ez igaz volt, csak a hosszabb történelmi emlékezettel rendelkező osztrák vadászok röhögtek a metamorfózison.

A rendszerváltás után Rudolf visszalopakodott a Ligetbe és most is ott éll, félig meddig elfeledve.

Ilyen jó társaságban lapul egy volt kertészbázison a kocsma. Először megrémültem: a földet centi vastagon borítja a finom por, amiből pár száz év múlva humusz lesz. Vagy mi. Most azonban poroszkálni lehet, mint egy westernben. Aggódtam, mi lesz Yodával a porban. Aztán láttam, hogy a családosok csemetéi a porban erősítik immunrendszerüket - elmúltak aggodalmaim, letettem egy pokrócot a Mesternek és rendeltem.

Balkan Burger

Limonádét, balkán burgert és kávét. Barátaim szerint a személyzetet úgy válogatják össze, hogy minnél szétcsúszottabb arcok legyenek. A habos kávét készítő ember hosszan nyerített, miközben elmagyarázta, hogy több hab van a kávén, mint egy angol nőn. És csak nevetetett, nevetett.

Nice looking limonade?

A limonádét már félve kértem. Mit fognak belekeverni?Hát, ez Fradi-limonádé lett: MINDENT BELE.
Cukorszirupot. Aztán fogtak egy halom félig darált narancsot, citromot és belenyomták a limonádéba és utánahajítottak egy gigászi iceberget jégkocka gyanánt. (Szerintem ez a jégkocka szerepelt a Titanic című filmben is.)

Elképesztően gusztustalanul nézett ki. Lehet, hogy a már egyszer felszolgált üdítkből recikálták a narancsot és a citromot?
A gusztustalan trutyi meglepően finom volt.. Nagyon jól esett. Legközelebb azért lehet, inkább maradok a kólánál.

Limonade?

3 megjegyzés:

Hettie írta...

a ronda limonade egy ilyen budapesti fejlemeny. Mar tobb helyen is belebotlottam. Dragallom is egyebkent.

ribizlifozelek írta...

Szerintem is ronda, draga es finom. Persze ez egesz Budapestre igaz.

Pyry írta...

Én hasonlót ittam a Sugárban az Árkádban, csak ott nem nézett ki gusztustalanul és isteni finom volt. :)