2011. január 21., péntek

Molvania - Egy utikönyvparódia

Molvania (Jetlag Travel Guide)

Egy barátomtól kaptam a könyvet. Azaz egy halom elektront: M. egy Kindle-könyvet vett nekem. Ő megvette, én letöltöttem, olvastam és nevettem. Fetrengtem. Markolásztam görcsbe ránduló rekeszizmom.

Molvánia egy fiktív kelet-európai ország, ahová még nem ért el a modern fogászat. A könyv egyszerre figurázza ki az utikönyveket és Kelet-Európát.

Több kritikus, olvasó és politikus vádolta rasszizmussal Molvánia ausztrál íróit. Egy brit miniszter, Keith Vaz pedig azt mondta, nemcsak azért káros a köny, mert a sztereotípiákat erősíti, hanem, mert egyesek azt hihetik, hogy Molvánia létezik.

Szeritem csak arról van szó, hogy a miniszter úr nem ismeri Kelet-Európát. Egyébként kiváncsi vagyok, hányan szerettek volna a Gulliver elolvasása után Glubbdubdribba utazni.

Molvánia létezik.
A szerzők egy országba belesűrítettek majdnem mindent, amin az ember Kelet-Európában kínjában nevet.
A könyv lapjairól mély-kelet-európai útjaim emlékei köszöntek vissza. Autókölcsönzők, amik olcsók, de mindenre felszámolnak valami extrát - például szervókormányra vagy - a könyv szerint - fékre. Vegetáriánus fogások, amiket disznózsírban főztek ki, ami még pár éve realitás volt (?) helyen. Hátizsákban országokon át hurcolt villanykörte, mert a hotelek úgy gondolták, a denevérszemű vendégnek elég a 25-ös "izzó". Emlékszem tekintélyes és valóban jó budapesti szállodákra, ahol a mozgáskorlátozott szobákat a tolószékesek nem tudták használni - ezek a szobák Molvániában a szálloda tetőterében találhatók a tizediken. Lift nincs.

Molvánia nemcsak egy régiót parodizál - hanem magát az utikönyv műfajt is és a könyv ebben is zseniális. Tökéletes leírások próbálnak kedvet csinálni érdektelen helyekhez, amik, mint például a molván alföld, tökéletes monotóniájukról híresek. A stílusparódia tökéletes - csak hosszú.

Ez volt az egyetlenegy bajom a könyvvel. Nem egyhuzamban kell kiolvasni, hanem, ahogy egy jó utikönyvet, apránként, kis adagokban kell elfogyasztani. A poénok egy idő után így is előreláthatóak, de akkor is jók.

Molvánia a Jetlag utikönyvek első kötete volt. A szerzők azóta írtak más fiktív országokról is. Legközelebb San Sombrerót fogom elolvasni. San Sombrero a karneválok, koktélok és katonai hatalomátvételek földje. Várom az indulást.

San Sombrero: A Land of Carnivals, Cocktails and Coups (Jetlag Travel Guide)

3 megjegyzés:

NP írta...

:)), ezt szívesen megnézném én is, van-e új a nap alatt?

Parmezán írta...

A könyv honlapján aranyos részletek olvashatók. Kedvencem az Eurovizióra benevezett Elektronik-Supersonik dal Zladko "Zlad" Vladcik előadásában. Jó szórakozást!

Parmezán írta...

A könyv honlapján aranyos részletek olvashatók a könyvből. Kedvencem a Zladko "Zlad" Vladcik által előadott Elektronik-Supersonik, az Eurovizióra (hiába) benevezett dal. Jó Szórakozást!