2009. november 15., vasárnap

Az indiai szakácskönyv


Classic Indian Cooking
Originally uploaded by ribizlifozelek

Tamáskodva kezdtem el használni az indiai szakácskönyvet. Féltem, hogy vagy hozzávaló nem lesz, vagy az étel lesz annyira egzotikus, hogy önmagában a recept elolvasása is egy bollywoodi akciófilm témája lehetne.

Julie Sahni könyve nem ilyen. Amikor elkezdtem olvasni a Classic Indian Cooking-ot, úgy éreztem, a Joy of Cooking amerikaiaknak készített, indiai változatát olvasom.

És tényleg. A könyv mindent elmagyaráz. Milyen fűszer mire való, miből mit lehet csinálni és miként kell különféle indiai kenyeket készíteni akkor, amikor valaki nem akarja bolti kenyérrel beszennyezni a száját.

Julie Sahni könyve egy valamiben különbözik a Joy-tól. Julie nem Irma. Nem egy nehéz anyagi helyzetbe került nő, aki megírta receptjeit. Julie Sahni profi szakács. Két indiai éttermet is vezetett, mielőtt megírta volna a könyvét. Emellett 1973 óta főzőiskolát vezet azoknak az amerikaiaknak, akik indiaiul akarnak főzni.

Julienek van egy másik, a szememben nagyon vonzó cége is. Az iroda gasztoturizmussal foglalkozik: tizenötnapos utakat szervez Indiába, ahol az utazók luxusszállodákban laknak és végigeszik az indiai konyhát. Szemináriumokon vesznek részt, alapanyagokat próbálnak ki és megpróbálják megérteni az indiai konyhát.

Jó könyv ez. Nem véletlenül van túl a 42. kiadáson. Többször mondtam, akármit csinálok, ha indiait kell főznöm, akkor abból előbb utóbb pörkölt lesz. Ez a szakácsköny segített rajtam. Amikor használom, akkor nem pörkölt lesz az ételből, hanem gulyás.


Nincsenek megjegyzések: