2008. június 22., vasárnap

Európa agya


Stata
Originally uploaded by ribizlifozelek

Európa agyának European Institute of Innovation and Technology-t, az EIT-et nevezik. Az újsághirek szerint ez lenne az MIT (Masssachusetts Institute of Technology) európai megfelelője.
Rettenetesen örülök, hogy Európa agya Budapesten lesz. Igaz, az EU-nak utóbb még lesz két agya, de ennél a szervezetnél ez nem meglepő. Elvégre szive is több van. Az is igaz, hogy az EIT-et a MIT-tel kicsit fura összehasonlitani. Igaz, hogy a mozaikszóban két-két betű egyezik, de azért ez még nem elég az üdvösséghez.
Az EU intézmény célja, hogy koordinálja és támogassa a kutatóműhelyeket. Nem egy egyetem, mert az EU tagországok képtelenek lennének megegyezni arról, hova kerüljön az Unió új szuperegyeteme. (Semleges helyszinként javaslom nekik az antarktiszi Erebusz vulkán kráterét.)
Nem akarom azt mondani, hogy az EU egy újabb vizfejet csinál, de azért belegondolnék a következőkbe.
Az EU technikai lemaradását csökkenteni hivatott intézmény olyan akar lenni, mint az MIT. Az MIT egy egyetem. A Európa agya nem egy egyetem. Az MIT egy magánkézben lévő részvénytársaság, aminek nyereséget és tudást kell termelnie. Az agy egy állami - sőt, ami még rosszabb - egy összeurópai intézmény.
Az MIT épitészetileg egy innovativ hely. A budapesti inforparkról inkább ne beszéljünk.
Az EU-s intézmény éves költségvetése 77 millió Euró. Ennek egy része, úgy harmada megy személyi kiadásokra. Lusta voltam megkeresni az MIT éves költségvetését. Az MIT-nak adományozott vagyon értékére azonban emlékszem. Az durván 10 milliárd dollár. Tudom, ne hasonlitgassak egy egyetemet egy koordináló agyhoz, de nem én kezdtem az összehasonlitgatást.
A legnagyobb különbség azonban nem ez. Ettől még az EU-s izé működhet. Viszont olvastam, hogy Magyarország Magyar Bálintot delegálja. Valószinűleg ez egy politikai tisztség. Minden tiszteletem mellett megjegyzem, Magyar Bálint bölcsész. Ha jól emlékszem, szociológus-történész. Valószinűleg a többi delegált is politikai alapokon kerül oda.
A MIT-en, emlékeim szerint szakértők dolgoztak, szakértők kutattatak és tanitott, dolgozott ott összesen vagy 70 Nobel-dijas alak. És az ember dolgozhatott. Kutathatott.
Itt meg lesz 22 bürokrata, akinek majd aktákat tologatnak. Hát, nem is tudom...

Nincsenek megjegyzések: