2007. december 19., szerda

Portugál hal


DSCF0068
Originally uploaded by ribizlifozelek

Jó dolog recepteket böngészni interneten. Az ember mindenféle érdekes weboldalra eljut, talál mindenféle jó receptet talál, amit aztán megpróbá megcsinálni és Anikóval megetetni. Végső esetben pedig Yoda lelkesen segít.
Egy portugál oldalon találtam egy halreceptet. Igazából kerestem is: a mélyhűtő tele van fagyasztott hallal, ami “whiting” névre hallgat. A whiting az merluza. Magyarul komoly esély van arra, hogy az állat a vékonybajszú tőkehal névre hallgat. Mivel a mélyhűtőben tenyésző állomány szeletelt állagú, fényképes azonosításra nem volt lehetőség. A Sztaki szerint a hűtőben meszelés nevű állat lakik.
A vékonybajszú tőkehalra csak pár magyar nyelvű találatot adott a Google. Ezek jó része Európai Úniós irányelvek, döntések fordítása:

A Bizottság ezért több halászati vállalkozás esetében az erőkifejtés és/vagy a teljes kifogható mennyiség további csökkentését javasolja, noha általában tiszteletben tartja azt a szabályt, hogy az évközi változtatások mértékét 15%-os csökkentésre vagy növelésre kell korlátozni annak érdekében, hogy az érdekelt felek számára bizonyos fokú stabilitást biztosítsanak.

Továbbá:

A tőkehal-halászati erőkifejtés csökkentése és a tőkehalak kifogásának elkerülésére szolgáló kísérő intézkedések kidolgozása segíthet a cél elérésében.

(http://209.85.173.104/search?q=cache:NfB-oS_8feMJ:europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do%3Freference%3DIP/07/1783%26format%3DDOC%26aged%3D0%26language%3DHU%26guiLanguage%3Dfr+%22Merlangius+merlangus%22+t%C5%91kehal&hl=en&ct=clnk&cd=2&gl=us)

Természetesen document-formátumban, mert hát az nagyon pontos és precíz.

Képviselőink hümmögnek, bólogatnak és szavaznak, noha még harcsabajszuk sincs. Se vékony, se vastag. Tengerről nem is beszélve.

Persze lehet, hogy nem vékonybajszú tőkehal van a frigóban: egy többnyelvű szótár szerint ugyanis ez az állat plegonero és nem merluza. A recept szempontjából mindez édesmindegy:

A halat tíz percig forró, sós vízben megfőztem, köben egy másik egyényben burgonyát főztem héjában. A krumplit karikákra vágtam. Hagymakarikákat sütöttem olajon, majd a halat egy jénaiba helyeztem, ráöntöttem a krumplit, a hagymát, kis olajat, sót, borst, majd betettem húsz percre a sütőbe 390 F fokra. Aztán kivettem, körberaktam karikázott keménytojással és kész is volt.

2 megjegyzés:

Nóri írta...

köszi a receptet :)
jót szórakoztam a google-os találataidon :) én kifejezetten aézrt (is) szeretek főzni, blogolni meg minden mást csinálni, mint ami a munkám, mert akkor épp nem kell eu-s irányelveket olvasnom :)

ribizlifozelek írta...

Orulok, hogy tetzett. Remelem, izlett is :)