2011. február 10., csütörtök

Hogyan rendeljünk a Starbucksban?

Starbucks

- Hozz nekem egy nem édes zöldteát.

Megpróbáltam és eldöcögtem a legközelebbi Starbucksba, ami potom hét kilométerre van tőlünk.

Meghitt meleg fogadott a kávézóban és békebeli kávézóhangulat, az, ami a felújított Lukácsban, New Yorkban és Művészben már nincs meg.

Páran számítógépen pötyögtek, mások rejtélyes projektekbe merülve dolgoztak. Olvastak. Két fiatal fickó két fiatal lánnyal nagyban tervezett valamit egy kényelmes pamlagon elterülve. Előttem a sorban egy idősebb úriember Emily Dickinson kötettel a kezében várt sorára. Általában több könyvet láttam csak itt a kávézóban, mint egy átlagos utahi lakásban.

- Zöldtea frapucsinót kérek cukor nélkül.

Megkaptam (azaz kaptam valamit) és elindultam kifele.
Az autóban beleszagoltam a bögrébe.

Kapucíner volt.
A "cino" stimmel, csak nem "frapu", hanem "capu". És nem zöldtea volt, hanem kávé. De cukor tényleg nem volt benne.

- Nem értik a magyar kiejtést - vigyorogtam.
- Rosszul rendeltél. A Starbucksban érdemes precízen rendelni.

Szeretem a kávézókat. Kávézó alatt olyan helyet értek, ami hangulatos, kényelmes, lehet benn sokat üldögélni, olvasni, írni. Van valami egyszerű ennivalójuk is és, főleg, békénhagynak. Starbucks ilyen és amióta felfedeztem, hogy vannak nem édes cuccaik is, jobban kedvelem őket.

A kávékat, kapucínereket én cukornélkül iszom. Esetleg egyes kávékba pár csepp mézet elnézek, de az alapelvem, hogy a kávé keserű. Lehet benne tej, fahéj, kardamom, étcsokoládé vagy akár tejszín is, de cukrot sosem teszek bele.

Capuccino

Érdeklődéssel olvastam, hogyan kell a Starbucksban rendelni, hogy azt kapjuk, amit kérünk. Meglepő módon több tucat weboldal igyekszik rendet vágni a káoszba - vagy fokozni azt.

1. Döntsük el, mit akarunk. (Én jelenleg hószünetet szeretnék, de ez más lapra tartozik.)

2. Mondjuk meg, itt fogyasztjuk-e vagy elvisszük (for here, to go). Akkor már a megfelelő bögrék fele kezd el kinyúlni a pultos keze.

3. Közöljük, mekkora italt akarunk? Van kicsi, közepes, nagy és nagyobb (short, tall, grande, venti). Már a méretezés is jelzi, az amerikai kávékultúra eltér a mienktől. A kicsi, a short, az 8 oz, azaz negyed liter. A közepes, a tall az három deci. A nagy, a grande egy majdnem félliteres bögrébe kerül, a venti pedig hat deci. Ehhez képest az olaszok által kinált koncentrált mérgek mértékegysége a gyűszű lenne.

Hidegitalból nincs kicsi, abból a tall a legkisebb. Márciustól viszont valószínűleg nagyon nagy, trenti, ami közelítőleg egy liter.

A pultos (kocsmáros) ekkor már a megfelelő pohárral kezében várja, hogy melyik nedűt töltse a pohárba.

4. Végre kibökjük, mit akarunk. Kávét, americanot, capuccinót (kapucínert),Cafe Au Lait-t, teát, világbékét, bármit.

5. Ha a rendelt italban van tej, meg kell mondanunk, mennyire nedvesen vagy szárazon szeretnénk a lét. A dry, száraz azt jelöli, hogy kevés tejjel, sok tejhabbal. A nedves, wet kávéban sok a tej és kevés a hab. A kifejezetten gyűlöljük a nagy szőrős állat mirigyváladékát (a tejet), akkor nagyon szárazon kérjük: extra dry.

6. Amennyiben még mindig van türelmünk, határozzuk meg koffeinszükségletünket. Azaz "rendes" kávét (single) akarunk-e, vagy dupla kávét (double). Triplát (triple). Négyszerest. A négyszeres alakja "rendhagyó", az már csak quad. Lehet, aki négyszeres koffeinadagot akar, az siet. A különleges igényekkel rendelkező vevő kérhet még fél-koffeinmentes kávét (half-decaf) és még sok egyebet is.

7. Tovább specifikáljuk a tejet és a szirpokat. Kérhetünk sovány tejet (skinny) és cukormentes édesítőszert.

8. Fizetünk.

Ha a saját bögrénket visszük, kedvezményt kapunk.

Létezik több olyan alkalmazás mobiltelefonra, amivel szépen össze lehet rakni egy ilyesféle rendelést:

- A venti extra hot soy with extra foam, split shot with a half squirt of sugar-free vanilla and a half squirt of sugar-free cinnamon.

Addig is, ezt a puskát felmásolom a ketyerére. Vagy főzök egy kávét.

5 megjegyzés:

monika76 írta...

Ez csúcs. És hasznos!

olajbogyó írta...

na nem, ezt a tudást soha nem leszek hajlandó elsajátítani... az én világomban van az espresso meg a tejeskávé. pont. a pultos pedig ehhez alkalmazkodik. többnyire megoldják :)

Christine írta...

Én inkább megfőzöm magamnak. :-))

Phoebe írta...

Szerintem ebbol elhagyhato egy csomo minden, kb igy: tall white chocolate mocha, es mar adjak is.Az csak a "szoszogoknek", meg extra idegesito costumereknek van, hogy dry, meg wet, meg hany shot, soy meg flavor meg ilyenek.Meg szoktak kerdezni, hogy skim vagy whole milk, es ennyi.
Viszont van decaf ocpcio, es en szoktam half decafot kerni, egy shot caf, egy shot decaf.Este kifejezetten ajanlatos.Ha sokat jarsz oda, erdemes kartyat venned!Igyen szulinapi kave, es mas kedvezmenyek.En mar tul vagyok a green levelen:D

Névtelen írta...

Persze hogy lehet egyszerűen rendelni, és nem mindenki így csinálja, ahogy ribizli leírta, de az nem (annyira) érdekes.

A kártya meg nem biztos, hogy annyira jó - ingyen szójatej? - de ha valaki sokat jár oda, persze jól jöhet. Ami szerintem hasznosabb az az, hogy lehet telefonnal fizetni, összekötve a starbucks kártyával. Az tényleg egyszerűbb, mint kikeresgetni a kártyát, a telefon meg úgyis kéznél van.