Ezerszer elhangzott, hogy a Malévnak milliárdos vesztesége és hatalmas adóssága volt és, hogy az ország csak jól járhatott ezzel a csôddel.
Arról is sok szó esett, hogy rengeteg olyan állami kiadás van, ami látszólag csak viszi a pénzt, de ha a nagy egészet nézzük, visszahozza a befektetett összegeket. Elvégre az általános iskolák se termelnek egy vasat se, ugyanakkor iszonyatos milliárdokba kerülnek.
Életszerûbb példánál maradva kevés a nyereséges operaház, szimfonikus zenekar, kórus, forma 1-es futam vagy - hungarikumként - focicsapat.
Mégis szükség van rájuk és az esetek egy részében - például a Forma 1- adók, munkahelyek és egyéb közbetett bevételek révén behozzák árukat.
Nem láttam errôl konkrét számításokat a Malév esetében - nem is kerestem ôket. A Malév csôdje miatt azonban a mi nyári utazási szokásaink is megváltoznak: mivel nincs a Balkánt kiszolgáló Malév, az amerikai légitársaságok megszüntették budapesti járataikat. Mi eddig ezekkel a járatokkal repültünk New Yorkon át Budapestre. E lehetôség hiányában nekünk más utat kellett keresnünk.
Prágába repülünk és onnan megyünk hálókocsival Budapestre. Mivel ez külön költséggel jár és a kiskertben csak paradicsom és marharépa terem, dollár nem, átcsoportosítottuk a nyáron költendô pénz egy részét. Ez az az összeg, amit ha van Malév, Magyarországon költöttünk volna el, de így ez a pénz máshova kerül. Ezekbôl a szâmokból nem lehet komoly következtetéseket levonni, de egy tendenciát jeleznek (csakúgy, mint a budapesti szállodák forgalmának 10%-os visszaesése a Malév csôdjét követôen).
A repjegyeket nem számoltam, azokat Amerikában vettük, azok nem magyar bevételek lettek volna - bár alkalmazottak, stb révén valami szintén jutott volna elôle az államkasszába.
- hálókocsijegy a Prága - Budapest - Prága útvonalon. Nagyjából 100 Euró.
- két éjszaka szállás Prágában (lehet, több lesz). Nagyjából 100 Euró.
- Étkezés és egyéb kiadások Prágában 100 Euró.
- Yoda Prága - Salt Lake City jegye 250 dollár.
- Reptéri illetékek. 150 Euró.
Nagyjából 5-600 Euró. Nem nagy összeg költségvetési mértékben és még malévos viszonylatban is csepp a tengerben - de sok kicsi sokra megy. Egy New Yorkból Budapestre pár napra átugró turista ennél sokkal többet költhetett el.
Nem tudom, ezek a pénzek fedezték volna-e a Malévba öntött milliárdokat, de ha a Malév romjaiból csináltak volna egy új, a régi cég járatait, szakértelmét, infrastruktúráját átvevô új vállalatot, ahogy az számtalan esetben már megtörtént, akkor kétség kívül az állam jobban járt volna. Nem beszélve az utasokról.
1 megjegyzés:
Hát, most mit mondjak? Európában is sokan visszasirják a Melév-ot. Mi itt nem, mert horribilis, megfizethetetlen árakat kértek egy jegyért. Szerintem ez is lett az egyik baj. Volt ahol hasonló jegyek voltak mint a fapadosoknak, de sok helyről meg rettenetes sok pénzért szállitottak volna. Ennek eredményei lettek az üres járatok. Valahol talán igy kezdődött a lejtmenet?
Megjegyzés küldése