2012. május 19., szombat

Napfogyatkozás I


Moon and Sun

- Sajnálom, elfogyott - tárta szét a kezét a fiatal fickó. Látszott, ő maga sem hiszi, hogy a cucc elfogyhatott. Nem erre volt szocializálva.

- De rendeltünk ezret! Holnap egy körül lesz! - tette hozzá optimistán. Valamiért úgy éreztem, egy német tábornok 44 decemberében optimistább lehetett. Már másodszor jöttünk a cuccért. Délelőtt nem volt, de akkor azt mondta a fickó, hogy rendeltek egy szállítmányt és az délutánra itt lesz.

Fel is hívtak telefonon, hogy megjött az áru. Mire azonban odaértünk, már elfogyott.

Vasárnap gyűrűs napfogyatkozás lesz. Azaz a Hold majdnem teljesen eltakarja a Napot kivéve egy vékony "gyűrűt". A napfogyatkozás Dél-Utahbból tökéletesen látható. Ehhez viszont nem árt speciális szemüveget venni (gyakorlatilag egy film papírkeretben, fogyasztói ára két dollár). Az elmúlt száz évben a kormozott üveg is jó volt erre, de ma már nem ajánlott. (Az 1982-es magyarországit azt hiszem, kormozott üvegen át néztem és még látok. Az 1999-est már ilyen papírszemüveggel bámultam.)

A következő nap egy után beléptem a Leonardo nevű természettudományi kiállítóterembe, ahol a szemüvegeket árulták. A Leonardo egy modern, interaktív, természettudományos interdiszciplináris játszóház 3-tól 199 éves korig.

A szemüvegre várók sora kikanyargott a múzeumi boltból és körbetekerte a hatalmas előcsarnokot.

Beálltam a sor végére. Telt az idő, múlt az idő, fogytak a szemüvegek.

- Még van pár szemüveg! - perdült ki optimistán egy nem-mormon (miniszoknyás) Leonardo-lányka a kígyózó sor mellé.

- De ha valaki biztosan szeretne szemüveget, lépjen be a Leonardo baráti körbe és akkor ingyen kap egy szemüveget! Ezt a Leonardo garantálja.

Az éves tagsági díj a Leonardóba 45 dollár. Úgy éreztem magam, mint egy magyarországi kulák a téeszesítés közepén.

- Hány szemüveg van még? - kérdezte egy magas, szikár, mormon úriember, öltönyben, nyakkendővel, névtáblával.

- Úgy száz - felelte a lányka.

Végignéztem a soron. Huszan voltak előttem. Ha csak egy poligám is akad köztük, akkor már nekünk nem jut szemüveg.

- Halló, napfogyatkozásra van szemüvegetek? - hallottam egy hangot hátulról. Egy fiatal (nem mormon) fickó állt ott és telefonon kereste a szemüvegeket a környék múzeumaiban.

- Azt mondják, - fordított a fickó a sorbanállóknak - hogy elfogytak a szemüvegek. De hétfőn lesz!

Vasárnap lesz a napfogyatkozás. Persze el lehet tenni a szemüveget következő napfogyatkozásra, ami, 2017-ben lesz a közeli Idahóban.

Vártunk. Az izgalom tetőfokára hágott, ahogy a miniszoknyás nem-mormon Leonardák időnként elvittek a boltból pár tucat szemüveget, hogy jusson a tagoknak.

- Nekem csak kilenc kell - sóhajtott a szikár úriember előtt álló nő -, a férjem nem tud jönni, csak a gyerekek.

Páran azon nevettünk kínunkban a sorban, hogyan lehetnek ilyen dillettánsok a Leonardók és a többi múzeumok, hogy nem rendelnek eleget a szemüvegekből.

Mire sorra kerültem, már nem tüntek annyira dilettánsnak: gyorsan felemelték az árat kettőről három dollárra, de azért még sikerült megvenni a szemüvegeket!

Newspaper rock


UPDATE
A múzeumból felhívtak minket péntek délután, hogy szombat délben érkezik még egy szállítmány, ha szeretnénk még venni még több napszemüveget.

6 megjegyzés:

Jó Sir Robin a bátor írta...

Én anno lyukkamerát építettem
de itt van sok ötlet
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=r6hj3rxG_EQ&NR=1

Parmezán írta...

Na jó. És ha felhős lesz az idő?

Nem is annyira kapitalisták azok a kapitalisták. Ha csak 50%-kal emelték az árat ...

Romesz írta...

400 merfolddel delebre mar nem lesz teljes. De a junius 5.i venus athaladasat nem szeretnem elmulasztani.

Romesz írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Boston2 írta...

Film az teljesen jó szerintem.
Bár itthon már csak exponált van.

Unknown írta...

A legjobban azt tetszett, hogy hétfőn hoznak még! :)