2008. január 29., kedd

Wikipedia


Salt Lake City
Originally uploaded by ribizlifozelek

Tegnap előtt elhunyt a mormon egyház vezetője (szakszóval prófétája). A tévében több adón azonnal emlékműsor kezdődött. Valószínűleg készülhettek, mert pillanatok alatt félórás műsorban méltatták a megboldogultat. Tudom, hogy egy magára valamit adó tévének készen kell állnia és a szupertitkos archivumban egymás mellett van Orbán és Gyurcsány halálakor lejátszandó kazetta (cd, dvd). Főleg akkor lehet egy műsorszolgáltató felkészült, ha a szóban forgó (nyugvó) személy 97 éves, mint Gordon B. Hinckley volt. 97 éve ellenére fürge és szellemileg friss embernek tünt.
Mivel kíváncsi voltam az öregúrra, rákerestem a neten. A Wikipediás linkre klikkeltem és láttam, hogy pár perccel az esemény után az információ naprakész. Ott volt, mikor hunyt el. Ezért szeretem a Wikit. Persze lehetnek benne hibák, elírások, szándékos ferdítések, érdemes figyelni, de akkor is jó dolog.
Annyira jó dolog, hogy bizonyos esetekben a magyar sajtó fő hírforrásává vált. Az Index újabban blogosodik. Egyre több hír szerveződik ki blogokba. Nem tudom, hogy a blogok szerzői kapnak-e pénzt produktumaikért, de gyanítom, igen. Egy darabig rendszeresen olvastam a Fehér ház című "blogot" az amerikai elnökválasztásról. Aztán észrevettem, hogy néha Wikit olvasok:
http://feherhaz.blog.hu/2008/01/17/mccain_bush_es_a_vietkongok_kozos_bokszzsakja
http://en.wikipedia.org/wiki/John_McCain
Az első bekezdést leszámítva a két szöveg teljesen ugyanaz. Mondja valaki, hogy nem koppintás.
Persze lehet, hogy a Fehér Ház blog szerzője írta a Wiki bejegyzést is...

2 megjegyzés:

Hettie írta...

az indexet nem birom olvasni. Egy pesti baratom szokott kuldeni otthoni cikkeket, es siman kitalalom, hogy az mti honnan dolgozott. Csak cut and paste van, semmi mas. A wikipedusz jo kezdesnek, de figyelni kell, hogy vannak-e forrasok az egyes infok mellett.

Gondolom az amerikai internet tele van komoly tekintellyel rendelkezo ujsagirok blogjaival, szerintem erdemesebb onnan csemegezni, ha mar nem fizet az index elo a reutersra vagy az ap-re.

egyebkent a bejegyzesed elgondolkodtatott, es kicsit más irényban, de hozzátettem a magam 2 centjét itt:

http://hettie.nolblog.hu/?post_id=33837

ribizlifozelek írta...

Hettie,
en a hirszerzo.hu-t nezem neha, jobb, mint az atlag.
Valamiko 99? korul szoktam ra az indexre, akkor tetszett.
Elotte heti ascii hirlevelben jott a Narancs, egyes levelezoprogramokban vissza se lehetett lapozni, ujra kellett kezdeni az olvasast, de azert szerettem :)
A hazai villany es papiros sajto nagy resze szerintem olvashatatlan es feluletes.
Igazabol en akkor adtam fel a remenyt, amikor a Ringier II. Janos Palrol kiadott egy konyvet "Krisztus atletaja" cimmel.

koszi a latogatast ;)