2010. február 3., szerda

Amerikai mértékegységek - a kötél


Old tree with a beehive
Originally uploaded by ribizlifozelek

A kötél (cord) nevű mértékenység nem az egységnyi politikus felfüggesztéséhez szükséges madzag hosszát jelöli. A cord egy faipari mértékegység.

Valószínűleg békésen éldegéltem volna kötél ismerete nélkül, ha Yoda oldalba nem pisilt volna egy teherautót. Így megtudtam, mi a kötél.

Ford

Miközben Yoda valamit oldalbapisil, én igyekszem láthatatlan lenni. Ha pottyant, zacskózom, felszedem, lóbálom, kidobom; ha azonban teherautókerékre pisil, igyekszem nem ott lenni. Tudom, régi teherautós-buszos szokás oldalbapislantani a gép kerekét és félek, egy régimódi pilóta felháborodna az inzultuson, hiszen az az ő területe.

Nagyban tanulmányoztam hát a semmit, amikor észrevettem egy feliratot a platón:

CORD FIREWOOD - 100$

Először arra gondoltam, egy raklapnyi tüzifa áráról van szó, de aztán gyanakodni kezdtem.

Paths in the sky

Magyarországon létezett egy kötél (corda) nevű mértékegység. Az nagyjából negyven méter hosszú volt. Az amerikai cord azonban űrmérték. Egyes államokban hivatalos, másokban nem. Az erdészek mindenestre az Egyesült Államokban és Kanadában használják. Történelmileg létezett egy hasonló mértékegység Normandiában és Bretagneban is.

A Wikipédia szerint egy kötél az 128 köbláb, azaz 3.62 köbméter. Azaz jó sok fáról van szó. Yodának lenne mit lepisilnie.

Yoda


cord

Nem

Nincsenek megjegyzések: