2010. február 18., csütörtök

Egy ronda nyomtatvány


Yoda reads
Originally uploaded by ribizlifozelek

Véletlenül a kezembe került egy APEH nyomtatvány. Rendben, nem volt véletlen. De a kezembe került, pedig nem kellett volna.

Nem kellett volna, mert PDF formátumú volt a kitöltendő dokumentum, amit, ha jól van megcsinálva, nem kell kinyomtatni, megfelelő programmal bele lehet írni. De ki kellett nyomtatni, mert úgy volt megcsinálva, hogy ne lehessen beleírni. Tehát ki kellett nyomtatni azt a nyomtatványt, aminek a tetején valami olyasmi volt, hogy elektronikus ügyintézés keretében. Azaz ki kell nyomtatni papírra az elektronikusan intézett ügy papírját, amire még rányomtatták gondos hivatalnok kezek, hogy olvashatóan töltsük ki.

Megjegyzem, bár nem a témába vág, hogy eddig Spanyolország, Magyarország és az Egyesült Államok adóhatósága által készített nyomtatványokat láttam és töltöttem ki. (Nézhettem volna több országét is, de ennyire nem vagyok perverz, inkább középkori latin kódexeket fordítottam.)

Anyanyelvem magyar. Spanyolul és angolul tanultam. Úgy érzem, anyanyelvemet egész tűrhetően beszélem, írom, olvasom. (Bevallom, Wesselényi magvas gondolatait beleejtettem a fürdőkádba, miközben a habos, melegvíz bugyborékolva tünt el a számban, de azért időben felébredtem és - szárítás után - a Balítéleteket is elolvastam.)

De az APEH által gyártott műmagyart nem értem.

Valószínűleg bürokraták nemzedékei rágták szét ceruzájuk végét, amíg olyan kifejezéseket találtak ki, hogy "foglaltak alkalmazásával" meg "közterület jellege".

Emellett a PDF dokumentum normális megformázására már nem maradt idejük. Egy PDF, de akármilyen nyomdaipari termék, e-könyv, nyomtatvány, könyv, e-nyomtatvány megszerkesztése szakma. Egy dokumentum ki kell nézzen valahogy. Ez is kinéz és valahogy.

A hivatalnok, miközben szerkesztette (barmolta) a dokumentumot, kis kockákat tett bele, hogy oda írjuk a számjegyeket. Öt kocka az épület számának. Öt a lépcsőháznak.

Ezen elgondolkodtam, melyik magyarországi épületnek lehet ötjegyű a lépcsőház száma. Aztán rájöttem, biztos római számokra gondoltak. A Parlamentben is, a IV-es kapuról beszélnek. Persze akkor jól jönne egy pár rovat tartalék rovat: MDCCXLIX.

Emeletre ismét három kockát szántak, mert a földszint az FSZ. (Vagy sok százemeletes ház épült a csepeli Manhattanben, esetleg szeretik a John Malkovich menetet és tudják, van három és feledik.) Ajtó megint ötszámjegy. Még nem láttam sehol 12467-es számú ajtót, de biztos van.

Mindegy. Kinyomtattam, kitöltöttem, beszkenneltem, a fehér oldalára pedig bevásárlólistát írtam. Legyen valami haszna is. Bevásárlás után majd mehet a reciklálóba.

6 megjegyzés:

Ziebi írta...

Jaj de jó hogy idén ezzel nem kell szórakoznunk... :)

Christine írta...

A problémáddal nem vagy egyedül. szinte mindenféle magyar nyelvű hivatalos papirhoz szinkrontolmácsra van szükségem, mert ez egy olyan nyelvezet amire a fejemben se kép se hang a válasz....:-))
Legutoljára néhány hete a nagykövetségre küldtem el ez okból egy harmadrészig kitöltött igénylő lapot. Szerencsém volt rendesek voltak igy nem a kukában landolt hanem felhivtak és átbeszéltük a hiányzó adatokat hogy ők pótolni tudják ezeket. :-)).

Ypszi írta...

Megoldom neked a kockák problémáját.
házszám: 100/b
emelet: III
ajtószám: 10/c

így azért már kellhet több.. a többiben (forma, apeh, stb) igazad van:)

Névtelen írta...

Ypszi:
es a VIII. emelet pl?

Ypszi írta...

Névtelen,
látod, kell oda még kocka, nem elég az a három!

ribizlifozelek írta...

Tegyunk oda egy hosszu pontozott vonalat: ............

Es legyen online/gepen kitoltheto.

Persze nem vagyok abban biztos, hogy MMX-ben a legjobb otlet romai szamokkal is irni, de ez vitathato.