2008. április 12., szombat

Fedezék


Fallout Shelter
Originally uploaded by ribizlifozelek

Kihasználva a napsütést megmozgattam a kutyát. Elsétáltunk a város egy eddig nem nagyon bejárt negyedébe. A séta sikeres volt: láttunk pár szép házat, megugattunk néhány kutyát és kiszedtem egy csirkecombot Yoda torkából.
Hazafele megláttam egy fura jelet. Ilyesmit több helyen láttam már az Egyesült Államokban, mindig meglepődtem, aztán mentem tovább. Itt talán picit meglepőbb volt atombiztos óvóhelyeket találni, mint Bostonban.
Ezek egyszerű menedékek, sok-sok enni és innivalóval, ahol két hétig is kihúzhatja az ember, ha rádobják az atomot. Svájc tele van ilyen menedékekkel, végítéletkor az egész népesség levonulhat a föld alá bicskát gyártani, a készletek két évig elegendőek mindenkinek. Otthon, Budapesten meg a metróba bújhatnak el kétszázezren pár napra, ha jön a világvége. A dolog szépséghibája, hogy a rendszer csak pár napra nyújt védettséget, utána meg lehet tekinteni, milyen a narancsszínű ég vagy miként kezdődik a nukleáris tél, eseleg mindenki szedhet (mű)virágot saját sírjára.
Mindazonáltal nem értettem, miért vannak itt Salt Lake Cityben óvóhelyek. Kit érdekel a homok és a Nagy-Sós-tó? Aztán rájöttem, hogy van itt pár katonai bázis, vegyi- és atomfegyver raktár. Utánaolvastam egy kicsit és megtudtam, hogy ha megnyomják a piros gombot, Utah valószínűleg 16-20 az égből hulló atomtöltettel lesz gazdagabb. (Nem vígasz, hogy a sokkal kisebb Massachusetts 26 találatot fog kapni.)
3-4 találatot kap Salt Lake City, mert a város amúgy is túlnépesedett. Két-három ballisztikus rakéta Ogdent és a Hill légibázist alakítja át gödörré puszta hagyománytiszteletből: az első atombombát ledobó legénységet is itt képezték ki. Észak-Utah egy találatot kap. Fogalmam sincs, mi lehet ott, amire ilyen drága cuccot kell ledobni. Pár rakéta fog gondoskodni a Tooele depóban felhalmozott vegyifegyverek végső megsemmisítéséről. Provo is megkapja a magáét csakúgy, mint a sivatagi katonai bázisok. A katonai térképek alapján a Salt Lake völgy, ahol az állam népességének több, mint 90%-a koncentrálódik, a sárga zónába tartozik. Ez annyit jelent, hogy lehetnek túlélők. Az épített környezet azonban 100%-ban elpusztul.
Optimista módon azért épült pár óvóhely, hátha bedöglik az a fránya orosz rakéta és az adott terület átkerül abba a zónába, ahol a népesség akár 25%-a is túlélheti az első csapást. A túlélők utána elővehetik a következő térképcsomagot, ami segít megmutatni, merre fog menni és merről fog jönni radioaktív felhő.
Talán pont azért, mert ezek az adatok nyilvánosak, virágzik az óvóhelyépítés. (Mielőtt valaki azt mondaná, hogy az amerikaiak a világ legparanoidabb népe, megjegyzem, hogy északi finn testvéreinél 1000 m2-nél nagyobb épület esetén kötelező az óvóhelyépítés.) Az atombiztos bunkerépítő cégek egyébként nagyon tisztességesek: egyenesen megmondják a megrendelők szemébe, hogyha azt várják, a harmadik világháborúban mindenki mindent kilő, amit tud (ez jelenleg úgy 40.000 nukleáris töltet), akkor ne költsék a pénzüket ilyesmire, mert felesleges. Ha korlátozott atomháborúban reménykednek, akkor csodás cuccokat rendelhetnek, vagy, akár építhetnek maguknak.
Engem egy dolog nyugtat meg igazán. A mormon vallás előírja, hogy össze kell gyűjteni a világon az összes geneológiai adatot. Mindent. Ezt pedig meg kell őrizni, mert az Úrnak a végítéletkor szüksége lesz rá. Akárhány megatonnát is dobjanak le Utahra, vagy a világra a mormon archívum mindent túl fog élni a hegyek mélyébe vágott óvóhelyén.

Nincsenek megjegyzések: