2009. szeptember 18., péntek

Kulturális különbségek - A zsíroskenyér


Folk Art
Originally uploaded by ribizlifozelek

A zsíroskenyér sok külföldi ismerősömet megdöbbenti. Megrémiszti. Pedig a sertés-liba-egyéb zsírral megkent kenyér nem magyar találmány, sok helyen létezett, néhol ma is létezik. Csak az emberek elfelejtették, mint egy rossz emléket.

- Zsírral megkent kenyeret enni? Az olyan, mintha fülzsírt ennél - mondták egyszer, gondolták többször.

Az is igaz, hogy minden nép ízlése, szokásai mások. Ami egy helyen csemege, máshol ehetetlen undormány. Mások vagyunk, na. Különbenis, nézőpont kérdése az egész.

Egy puerto ricói ismerősünknek magyaráztuk a zsíroskenyeret, mire ő lelkesen bólogatott.

- Zsíroskenyér, az finom. A nagyapám is mindig az csinált nekünk. Csak ő a zsírral a lepényt kente meg.

Ezek után elmeséltük, hogy Magyarországon pirospaprikával és hagymával szórják meg a zsíroskenyeret.

Elszörnyedt. Borzongva nézett ránk:

- Paprikával? A zsíroskenyeret? Az undorító! A zsíroskenyeret kristálycukorral kell megszórni, úgy az igazi.

Bread with parmesan and basil

11 megjegyzés:

Ypszi írta...

ó igen.. exvőlegény is úgy ette! messziről láttam h cukor van rajta, és ez volt az egyetlen olyan kaja, amitől komolyan tényleg a hányinger kerülgetett, ha láttam hogy vki eszi..

Ziebi írta...

Ok, csorog a nyálam. :)

Ziebi írta...

A vajaskenyeret kókuszreszelékkel próbáltátok?

Ne tegyétek.

Ypszi írta...

Pyry
bleeeeeeeeeeeee :))

e írta...

anyukámék is cukorral ették gyerekkorukban.

Névtelen írta...

Gyermekkorom feledhetetlen uzsonnája zsiros kenyér, paradicsom és paprika nyáron, s a tavaszi reggelik zöldhagymával,de ettem szivesen télen is pór paprikával s miért hagynám ki az őszt a vörös,piros vagy lila azaz kék hagymával s ha még egy kupica szilva pálinkaí is kerűl hozzá oda adom a mostani langusztát

Névtelen írta...

Hol van az a kenyér,hol van az a zsir ,hol van az a nyár,hol a régi szerelem?!
Könyörgöm
nehogy valamelyiketek most még a tepertyűről is kezdjen irni!!!!!!

ribizlifozelek írta...

Csak az emberek elfelejtették, mint egy rossz emléket - irtam par sorral feljebb. Tessek, itt a bizonyitek, nem tudtam, hogy Magyarorszagon is kozkedvelt (vagy elterjedt) eledel a zsiroskenyer c

Ki fogom probalni, csak hogy tudjam, milyen.

A zsiroskenyeret pirospaprikaval imadom. A toportyut szinten. Kulonben is, a toportyurol mar irtam, amikor vegigkostoltattam Steve-vel a Vasarcsarnokot.

Christine írta...

A parom verzioja: kenyer, zsir, so, bors, pirospaprika, vegeta. Ebben a sorrendben. Vegul a kenyer ki se latszik. :-)) Egyszer megkostoltam....aztan soha tobbet. :-))) De meg orak mulva is tudtam volna kopkodni. :-))

Unknown írta...

Unokatestvérem is így, cukorral ette a zsíroskenyeret, én nem próbáltam, de van olyan rokonom, aki a vajas- kenyérre párizsit terített, bőségesen mustározta, majd házi baracklekvárral lezárta a szendvicset

ribizlifozelek írta...

Christine, Farkapics, mindent ki fogok probalni!