2009. május 1., péntek

Sonkás sajtos spárga


Asparagus, ham and cheese with bread
Originally uploaded by ribizlifozelek

Valami szakácskönyvben olvastam pár éve, hogy egy normális háztartásban mindig akad egy kis spárga. A mienk nem teljesen normális háztartás, madzag még csak-csak van, de a friss spárga ritka madár - ha élhetek ezzel a képzavarral. Konzervspárga azonban újabban tényleg mindig van itthon.

Sokáig nem szerettem, mert úgy éreztem, semmi íze sincs. Párszor azonban sikerült jól elkészíteni és most már besoroltam a közepesen kedvelt alapanyagok közé. Elvégre már a perzsák is ezt ették és ők is nevezték el így a növényt.

García Márquez egyik könyvében, a Szerelem kolera idejénben találkoztam a spárga egy érdekes tulajdonságával. Először nem is értettem miről van szó - azt hiszem, amióta spárgát eszem, nem olvsok Márquezt, bár a két ténynek semmi köze egymáshoz. A könyvben Urbino doktor naponta eszik spárgát, mert a növény hatására az ember - vagy az emberek egy része - illatosat pisil.

Elõtte még kiélvezte azt a röpke örömöt, amivel a langyos spárgától megtisztult vizeletének titkos kertillata töltötte el - írja García Márquez Urbino dokiról, aki a feleségével is rendszeresen etetett spárgát.

Nem minden ember pisil illatosat a spárgától - azt hiszem, büdöset meg senki -, érezni pedig még kevesebben érzik a spárga szagát. Genetikai adottság. Van, aki könnyen elhízik, van, akinek jobb az orra vagy más szagokat is érez.

Bevallom, még sosem jutott eszembe belehajolni spárgafogyasztás után a csészébe és azt sem tudom, a kutyapisire milyen hatással lenne a spárga, mindenestre egyes közép-európai (nyugat-balkáni) falusi csehókban és vonatokon kötelezővé tenném a spárgarágcsálást, hátha...

Kedvenc spárgareceptem nagyon egyszerű.

- két kanál liszt
- egy pohár tej
- két kanál zsemlemorzsa
- egy pohár sajt
- sonka
- vaj
- só, bors

A vajat felolvasztom és lisztet keverek bele. Ráöntöm a tejet és amikor forrni kezd, beleteszem a sajtot, sót és borst.

A spárgát egy jénai aljába teszem, szépen sorban, fejtől láb és lábtól fej, megszórom apróra vágott sonkával. Ráöntöm a krémet és 375 F fokra húsz percre beteszem a sütöbe, majd elfogyasztom.

Jó étvágyat és szimatolást!

Asparagus, ham and cheese

4 megjegyzés:

Peter Barabas írta...

Én nem tudom, de nem vagyok bizalmas viszonyban a spárgával. Talán mert a zöldbabra emlékeztet, és annak meg a szagát is utálom. De majd egyszer talán kipróbálom. Talán.

ribizlifozelek írta...

Majd csinalunk egy kicsit.

Névtelen írta...

Én nemrég ettem életemben először spárgát. Este, mikor kimentem pisilni, azt hittem, csőtörés volt, mert olyan penetráns csatornaszag volt a wc-ben. Mikor éjjel felkeltem, akkor is éreztem a bűzt, így arra a félelmetes következtetésre jutottam, hogy a förtelmes és leírhatatlan szag a pisimből jön. Teljesen megijedtem, hogy most mi lesz, valami irtózatos fertőzésre gyanakodtam. Reggelre viszont nyoma se maradt a szagnak, így gondoltam, hogy a spárga miatt lehetett. Tegnap is ettem, irtózatosan leírhatatlan büdös lesz tőle a pisi, olyan szagú, mint egy kanális. Utána nem győztem szellőztetni a wc-t. :p

ribizlifozelek írta...

Akkor Te erzed a sparga utohatasat :)