2011. március 27., vasárnap

Működik a transzponder

Interstate

Nemsokkal azután, hogy Bostonba jöttünk, begyűjtöttünk egy transzpondert, hogy azzal fizessük az autópályadíjakat.

A ketyere egyszerű: az szélvédőre szerelt doboz egy azonosító jelet sugároz, amit a fizetőkapunál az érzékelők leolvasnak. Miután beazonosítanak minket, levonják az útdíjat a számlánkról. A ketyere az Egyesült Államok észak-keleti részén - már ahol van fizetős út -, működik. Floridában, Kaliforniában, Oklahomában, Texasban és Georgiában más rendszer működik. Amikor a floridai illetékeseket megkérdezték, miért vezettek be egy másik, az EZ-Pass-szal nem kompatibilis rendszert, csak annyit mondtak: az 29 millióval drágább lett volna.

I-95

Az EZ-Pass egységes rendszer, de a különböző államokban eltérő feltételekkel működik. A transzponderért több államban fizetni kell. Massachusettsben az első transzponder ingyenes, de a másodikért, harmadikért már fizetni kell. Nemcsak a transzpondert notóriusan elvesztőkről van szó, hanem azokról is, akik egy számlához több ketyerét kapcsolnak.

Mivel a rendszer átjárható, a chicagóiak, ahol a transzponderért egyszeri 25 dolláros számlavezetési díjat szendek és még számlavezetési díjat is kérnek, átiratkozhatnak például Massachusettsbe, ahol csak a postai úton kiküldött számláért kell fizetni.

A transzponderes fizetés egyszerű. A fizetőkapuknál a gyorssávba kell sorolni és kábé hússzal átcsorogni a kapun, ekkor felvillan egy zöld lámpa. Ekkor lehet gázt adni és visszaintegetni a készpénzes kapuknál várakozó tömegnek.

Nincsenek megjegyzések: