2011. április 14., csütörtök

Rendezőpályaudvar Nebraskában

Golden Spike Tower

Bailey Yard. Union Pacific. Napi tízezer vagon. Ötszáz kilométer vasuti pálya tizenkét négyzetkilométeren. A világ legnagyobb vasuti rendezőpályaudvara. És látogatható. North Plattéban, Nebraskában. Ezt meg kellett néznünk. Moldovát meg egye meg a sárga irigység.

North Platte nyugalmas város. A négysávos utcákon negyvennel lehet menni és az emberek negyvennel mennek. Megfontoltan. Felemelik a lábukat és akkurátusan hozzáérintik a pedálhoz, majd végiggondolják, lenyomják-e. Aztán inkább csak gurulnak tovább hússzal.

North Platte

A rendezőpályaudvar North Platte szélén található. Egy nyolc emelet magas kilátóból lehet megnézni.

Hihetetlenül profi kiállítás volt. Szerintem az Archway Monument
kiállításszervezőinek tanulmányutakat kellene szervezni a Bailey Yard-ra.

Bailey Yard

A torony földszintjén vasuttörténeti kiállítás várja a vonat-rajongókat. A lényeg azonban a kilátóterasz a nyolcadikon. A lift - ami lehet, hogy az egyik leghosszabb az államban - felröpített a vasutbarátok menyországába. Itt "Vasutas" Bob, egy nyugdíjas önkéntes, aki mindent tud a rendezőpályaudvarról.

Bailey Yard

Imádtam a rengeteg vonatot, mozdonyt, szerelvényt, javítóállomást. (A józsefvárosi rendezőpályaudvaron is csinálhatna a MÁV valami hasonlót.)

Szerintem ez a kilátótorony, a múzeum és a hihetetlenül kedves személyzet sokkal jobb reklám Nebraskának, mint a megközelíthetetlen híd az autópálya felett. Látogatóból is ugyanannyi volt mindkét helyen, csak az itteni pár ember sokkal lelkesebb volt, mint a hídon céltalanul lézengő elveszett turisták.

Bailey Yard

Át Nebraskán

photo.JPG

Nebraskán átautózni olyan, mint megnézni a Sátántangót, csak tovább tart.

Van, aki a hatalmas nyílt térséget megvilágosodásként éli meg - akkor is, ha sötétben halad át az államon. A megvilágosodottak egy része vallást alapít és letelepszik a síkságon és megtisztul, másik részük megesküszik, hogy ide soha többet be nem teszi a kerekeit.

Truck stop

A táj változatos: a fás síkságból füves síkság lesz. A városok helyét a hullámzó gabaonaföldekbôl vagy tehéncsordákból kiemelkedô víztornyok és magtárak jelzik.

Az I-80-as egy ideig a Platte-folyót követi. Aztán Nebraska egyik fô turistalátványossága, azúrszinû tavak lánca következik. A több száz kilométeres tórenszer igazinturistaparadicsom:
Madarászok lesnek ritka madarakra, hajnalban távcsôveln felszerelkezve kióvakodnak a nádasba a szúnyogok közé és ha 5:40-kor látnak egy bóbitás gyurgyalagot, beírják egy kockás füzetbe: 540 - bóbitás gyurgyalag. (Tudom, olyan ember, aki omladozó romokért képes 12 kilométert menni az erdôben régi vasuti talpfákat fotózva, csak halgasson.)


View Larger Map

A tavakat a horászok is szeretik, a vadászok meg egyenesen imádják. Ôk mindenre lônek, amire a madarászok lesnek.

A tavak alig pár évtizedesek. Az amerikaiak fura népek és az autópályaépítkezéshez igyekeznek helyi anyagokat használni. A kavicsot is az út mentén bányászták, a gödrökbôl
pedig madár- és madarászparadicsom lett.

Truck stop

A tavakon kívül még kamionparkolókat is lehet látni, meg tanyák hátsó udvarát, ahol az amerikai motorizáció minden emlékét meg lehet találni: gyakorlatilag minden, amit Detroit valaha is gyártott ott rohad vissza a földbe, amibôl bányásztatott.

Resting place

Ahogy a végtelen térségen kapaszkodtam a kormányba és néztem a betonszalagot, megértettem Nebraska lelkét, én is megvilágosodtam: Nebraskán nem átszáguldani kell, hanem megyei utakon átdöcögni, megnézni a düledező tanyákat, városokat, virágzó farmokat, felfedezni a porladó autóroncsokat, lenézni a végtelen síkságra, megismerni a nebraskai történelmet és kultúrát, a jelent, a jövőt és a múltat.

Megértettem Nebraskát és gázt adtam.

photo.JPG

York - Nebraska

York

Megjegyzés: a bejegyzések időrendi sorrendje technikai malőrök miatt összekeveredett. A yorki bejegyzés valójában megelőzi átkelésünket a semmi hídján.

York egy falu valahol Nebraskában.

Több szállodája és gyorsétterme van, mint egy magyar mezővárosnak. York tökéletes megállóhely egy Nebraskát átszelő utazáshoz. Innen egy rugaszkodással el lehet hagyni ezt az államot.

Ez volt az egyik oka annak, hogy itt szálltunk meg. A másik az ár: 34 dollárért nehezen találtunk volna egyéb tisztességes helyen szállást. Ráadásul itt nem kellett rovarirtóval a kezünkben várni az éhező poloskák támadását.

A hosszú vezetés után jólesett elolvasni a yorki turistairoda prospektusát, amiből megtudtuk, hogy előzetes bejelentkezéssel meg lehet nézni York egyik fő nevezetességét, az ethanol gyárat. Megfelelő szabálysértés esetén a város börtöne is látogatható volt, méghozzá előzetes bejelentkezés nélkül.

Megtudtuk, hogy a városkában hosszú, asfaltozott ösvényrendszer várja a kirándulókat. A turistautak három és fél kilométer hosszan hálózzák be a várost. Ráadásul környezetüket is rendbentartják, azaz nyírják a füvet. Fáradt agyunknak húsz percre volt szüksége az információ feldolgozásához: Yorkban volt járda.

York

2011. április 13., szerda

Átkelés a Semmi hídján - Híd a Semmiből a Semmibe

Archway Monument

A híd merészen egyetlen ívvel köti össze az autópálya két oldalát: Archway Monumentnek hívják és hat éve nem tudjuk, mi ez. Hat éve suhantunk el először alatta és nem értettük, aztán minden egyes alkalommal elhatároztuk, megtudjuk mi ez. Most eljött az alkalom.

Kearney.
Nebraska.
Háromszáz kilométer óta nem láttunk dombot.
Még legalább ennyit kell vezetni a következő vakondtúrásig.
Az út nyílegyenesen szelte át a végtelen síkságot.

photo.JPG

Itt, a semmiben áll a híd.
Az Archway Monument 2000-ben épült, hogy emléket állítson Nebraskának.


View Larger Map

Üres parkolókon át a híd lábánál, egy favár mellett álltunk meg. A vadnyugati erődöt idéző favár eltörpült a híd és egy gigászi bronz bölényszobor mellett. A bronzbölény háromembernyi magas volt és Yoda gondolkodás nélkül lepisilte.

A bölény alá rejtett hangszóróból a tehenészek életét megéneklő countryzene szólt végtelenítve. A zenét kizártam tudatalattimból, beléptem a híd előcsarnokába és tátva maradt a szám. Fülem megtelt countrymuzsikával, állam a földön koppant, szemem kitágult és agyam kétségbeesetten próbálta racionalizálni a látványt.

Hatalmas, több emelet magas gerendacsarnokban álltam, tekintetem az égbe vezették a vadnyugati jeleneteket ábrázoló festmények és a mennybe vezető mozgólépcső.

- A leghosszabb mozgólépcső Nebraskában - elkaptam a szemem a mozgólépcsőről és még jobban elkerekedő szemmel néztem a derékig érő szakállú emberkét, aki cowboykalapban, egycsövű puskájára támaszkodva vidáman mosolygott rám:

- Szoktassa a szemét a fényhez, akkor foghatja fel teljes egészében a nagyszerű látványt - mondta a keszeg cowboy és esküdni mertem volna, hogy szakállába beletép a préri szele (vagy a híd előtt álló bölényé). Különben sem volt igaza: nekem nem a szememet kellett szoktatnom a látványhoz, hanem az agyamat. Egyszerűen nem fogtam fel, hogy ilyen létezik. Nem Nebraska leghosszabb mozgólépcsőjére gondoltam, hanem a kiállításra.

Két 18. századi telepesnőnek öltözött telepesnő között besurrantam a könyvesboltba és szemrevételeztem a kínálatot.

A bolt főleg nebraskai recepteskönyveket kínált. Kiemelt helyen szerepelt a Keresztény nebraskai konyhaművészet, de a polcon előkelő helyet foglalt el a helyi HIT gyülekezet szakácskönyve, a Szeretettel ízesítve, és több más vallásos receptgyűjtemény. Meg Nebraska templomépait bemutató sorozat.

Ekkor megláttam egy gazella léptekkel osonó tehenészlányt, aki rám vadászott, valószínűleg rábeszéljen a Nebraska rövid története című kiadványra.

Nebraska Pioneer Cookbook (Bison Book)

Tovább osontan az autentikus indián tárgyakat kínáló részlegbe, ahol indián kerámiák másolatait kínálták kedvező áron. Az eredeti indián kerámiákhoz képest egyetlenegy apró különbség volt: azokon nem szerepelt 33-as, türkizkék kurzív betűkkel a SZERETETTEL NEBRASKÁBÓL felirat.

Kezembe fogtam egy autentikus dobot, aminek a közepént a NEBRASKA szó virított. Meglepődtem, hogy valaki Nebraskára verje - a dobot -, de a világ amúgy is tele van furcsa emberekkel

Egy műanyag kováspuskás állvány mögött megláttam a nagyszakállú törpét és megrémültem, hogy engem akar becserkészni és kimenekültem a komplexumból, egyenesen egy rekonstruált indián faluba.

Hogan

Senkit sem láttunk.
Valószínűleg igaza volt azoknak a kritikusoknak, akik szerint hiba volt Nebraska Diadalívét a legközelebbi autópályalehajtótól három kilométerre felépíteni. Persze lehet, azoknak van igaza, akik szerint felépíteni se kellett volna.

Az igazi préri

Prairie

(Megjegyzés: a szarvas és bölényfotó illusztráció. Mindkét képet évekkel ezelőtt és máshol fotóztuk.)

Az amerikai Közép-Nyugat -helyi szakszóval Midwest- ma jórészt kultúrtáj. A telepesek kurta százötven év alatt leölték a bölényeket és kukoricával, szójával, búzával és szélerőművel ültették tele a prérit.

A megmaradt préri-darabokra ezért ma vigyáznak, mint a szemük fényére. Visszatelepítik a bölényt, növesztik a füvet és mutogatják: az egész préri ilyen volt.

Wildlife Refuge

Szerettük a koratavaszi prérit, bár már Minnesotában láttunk eleget. A füves sztyeppénél csak a bemutató-kutatóépület tetszett jobban. A múzeum belesimult a hullámzó dombokba. Világos volt, tágas és szép.

Wildlife Refuge

Igaz, épp szinte kongott az ürességtől. Tavasszal alig volt látogató. Rajtunk kívül csak egy idősebb pár volt itt unokástul.

A könyvesbolt zárva volt - aznap nem jött az önkéntes segítő segíteni. A bejáratnál egy tacepaón kerestek további önkénteseket.

A kávézó is zárva volt.

Shadows

- 72 bölény és 51 szarvas lakik a park területén - magyarázta egy lelkes ranger. Majdnem visszakérdeztünk:
- Név szerint?

Buffalo

Jobb lett volna, ha érdeklődünk, mert tavasszal nemcsak a látogatók maradnak el, hanem a bölények is elbújnak a park legtávolabbi szögletébe, amíg a személyzet préritüzet gyújt a nagyobbik legelőn, hogy még jobban megújuljon a növényzet.

Pronghorn

2011. április 12., kedd

Prairie City

Prairie City

Prairie Citybe a gps vitt minket. Magunktól sose jöttünk volna ide. A gps azonban úgy ítélte meg, falusi dűlőutakon jobb a préri - a Neal Smith National Wildlife Refuge-ba- elmenni, mint a 2x3 sávos gyorsforgalmin.

Egy szavunk se lehet, a ketyerének végül is igaza volt: megmutatta nekünk Prairie Cityt és mehettünk makadámúton több száz méteres porcsóvát húzva magunk után, mint egy a naphoz közelmerészkedô, lihegô üstökös.

A port adta az út, a metronómszerû lihegésrôl Yoda gondoskodott.


View Larger Map

Prairie City a préribôl emelkedik ki. Van egy magtárja, két temploma és egy hagyományos kisvendéglôje.

A kisvendéglő igazi, békebeli ámerikai diner volt abból az időből, amikor Elvis még király volt és a vendégek hatalmas, ringatozó batárokkal érkeztek.

Cadillac Eldorado

Az étkezde igazi közép-nyugati házikosztot kínált. Hamburgerek, sajtok - volt cheese curd is! -, füstölthusok sorakoztak az étlapon.

Ahogy az ebédünket fogyasztottuk a teraszon, érezni véltük, hogyan zárják el koszorúerünket az ételben levő zsírok.

De nagyon finom volt minden, főleg a rántott cheese curd.

Burger+cheese curd

Ültünk a teraszon, néztük a magtárat, a szövetkezeti benzinkutat és a főutca jövés-menését. A fiatalok iskola után beugrottak a diner-be nyalni egy fagyit vagy enni egy házi rebarbarás pie-t. Nyugíjasok is itt költötték el ebédjüket, csakúgy, mint a helyi macho-populáció jelentős része.

Truck in New Prague, MN

A nem-amerikai gyártmányú autók tájidegennek számítottak, egyébként volt itt minden, amit Detroit valaha is legyártott. Egy veterános valószínűleg látatlanba felvásárolhatta volna az egész falu autóparkját.

Úgy látszott, akinek kétliteres motor van az autójában, kibeszélik a szomszédok.

Szerettük Prairie Cityt. Valóban kinn volt a prérin, bár igaz, városnak nem neveztük volna.

Nemzeti park az autópályák alatt - Cuyahoga

Bridalveil falls

(Megjegyzés: több kép hamarosan.)

A Cuyahoga nemzeti park Ohio egyetlen nemzeti parkja. A Cuyahogában a világon egyedülállóan nagy autópálya-koncentrációt találni. Nincs másik nemzeti park, ahol ennyi autópálya-csomópont, elágazás és lehajtó lenne. A park másik érdekessége, hogy a parkot jelző táblából viszont alig van.


View Larger Map

Sokat keringtünk a Cleveland körüli autópálya-makarónin, amíg megtaláltuk a parkot és még többet, amíg rájöttünk, mit kell itt nézni.

A Cuyahoga egyfelől a nagyjából ötszáz kilométer hosszú Erie-csatornának állít emléket, ami a Nagy-tavakat az Atlanti-óceánnal összekötő csatornahálózat része. Az 1825 körül épült csatornarendszer egyes maradványai, zsilipjei részben itt, a Cuyahoga-völgyben láthatók.

Red lock

Ha ipari műemlék, azt nekem látnom és Yodának pedig megtisztelnie kell, így mentünk. Mivel keringés közben cifrákat mondtunk a parkról, a helyi indián szellemek eltakarták a napot és önteni kezdték ránk a vizet. Ezzel elűzték az ösvényekről a futókat és a kerékpárosokat, de minket nem. Makacsul kerestük a látnivalókat.

A völgyet átszelő vasút, ami a park két végét köti össze, áradás miatt épp nem járt, de a zsilipek maradványai a helyükön voltak, csakúgy, mint a hegyi patakok vízesései és a kilátók.

A Cuyahoga félig-meddig városi park. Nem annyira, mint a Mall Washingtonban, de a sok autópálya és a nagyváros közelsége egyértelműen azzá tette a szemünkben. A utahi sivatagi parkok után a két és félmilliós clevlandi aglomeráció joggal tünhetett városinak.

141

Talán az eső, talán a kopár fák miatt a park szinte a mienk volt, szinte csak átmenő forgalmat láttunk és pár futót, egy fotóst és néhány kutyást. A park legfőbb erénye is ez volt: be lehetett jönni kutyával, a park mókusaiak legnagyobb rémületére.