2022. március 29., kedd

Kutyaetikett Idaho Fallsban

Dog park

Furák voltak a népek Idaho Fallsban a kutyákkal. Nem azért, mert a leszálló repülőgépek a kutyafuttató felett engedték ki futóművüket, hanem, mert nem szerették, ha a kutyák haverkodtak egymással.

A kutyafuttató három részből állt: kiskutya, közepes kutya és nagykutya (politikus kutyáknak). Ez nagyon jó ötlet, de sokan, amint megürült az egyik futtató, átmentek oda kutyájukkal, hogy a kutya egyedül szaladgálhasson.

Puppey

Ennek persze az lett az eredménye, hogy a kutyák egymás mellett rohangásztak a kerítés két oldalán.

Puppey and the Squirrel

Séta közben még kevésbé akartak haverkodni.

Amikor megkérdeztem, odamehet-e az eb haverkodni, általában meglepődtek és udvariasan nemet mondtak.

Puppeynak sokkal nagyobb sikere volt a mókusokkal és mormotákkal, mint a többi kutyával.

Végül a szállodánál megtört a jég.

Egy fiatal dobberman, trimmelt farkú dobberman és Puppey lelkesen elindultak egymás felé. 

- Haverkodhatnak? - kérdeztem, miközben a dobberman nyakán észrevettem a gps-es oktatónyakörvet, ami kisebb elektrosokkot ad a kutyának, ha valami rosszat csinál és amivel meg lehet találni, ha elvész.

- Háááát igen.... - felelte nem túl lelkesen a gazdi.

A kutyák iszonyú boldogan csoválták farkukat (már amelyiknek volt) és elkezdék egymást szagolgatni. Amikor a dobberman eljutott Puppey fütyéjéhez, a gazdája felháborodottan rászólt:

- Nem szagolgatjuk a másik intim részeit! - és megnyomta a gombot, amivel ki tudja hány voltot eresztett bele a kutyába, aki úgy nézett ki, mint akit áramütés ért.

Gyorsan elköszöntem és elhúztam az értetlenkedő Puppeyt:

- Gyere, menjünk a mókusokhoz, őket maximum Te sokkolod.

Puppey on a hike

2022. március 27., vasárnap

A lemaradt mormota




A tegnapi posztból lemaradt a mormota. 

Ott figyelt a folyóparton mozdulatlanul és úgy tett, mint aki nincs ott. 

Közelebb óvakodtam a mormotához. 

Puppey a mókust figyelte, én a mormotát, a mormota meg minket. Hogy mindanmyiunkat figyel-e valaki, azt nem láttam. 

Lehet, rá kellene keresni az interneten a “mókust figyelő Puppeyt figyelő mormotát figyelő Ribizlit figyelő” kifejezésre. 

Mire idáig jutottam a filozofálásban, a mormota nagyot füttyentett és az egész család eltünt a sziklarepedésekben. 





2022. március 26., szombat

Mókus és mormota



- Mókus, mókus - mondta Puppey - menjünk és játsszunk, játsszunk!

- Nem akar játszani. 

- Kérem, kérem - és Puppey leült, mert tudja, hogy így kell kérni. 

- Tényleg nem akar játszani. 

- Biztos? Szőrös és kicsi, biztos fogócskázni akar. 

- Nem akar és nagyok a karmai. 

- Nézni szabad?

- Igen. 

- Akkor nézek egy kicsit. 

- De ne mozdulj, akkor elszalad!

És a mókus “célkeresztben” ült, Puppey meg udvariasan nézte, hogy tömi a fejét. 




2022. március 24., csütörtök

Ingyen grillező



Egy közeli utcában tette ki valaki megunt grillezőjét, amihez még egy abroncsot is kapcsol (az abroncs a fotó készítése óta eltünt). 

Látni, hogy mennyire hasznos hagyni beporosodni a grillezőt: így rá lehet írni, hogy FREE. 

2022. március 23., szerda

A nemlétező főnök létező szobra

 

Chief Wasatch

Wasatch indián főnök szobra sztoikusan és büszkén tekint rá a forgalmas State Street-re és őrzi a park bejáratát.

Chief Wasatch

Alkotója, Peter "Wolf" Toth egy magyar származású művész, aki minden amerikai államban felállított egy hasonló faragott szobrot (a legközelebbi Idaho Falls-ban van). A sorozatot "Suttogó Óriásoknak" nevezte.

(Kérem, a művész neve kapcsán senki se vicceljen Péter és a Farkassal.)

Chief Wasatch

Utahba Chief Wasatch szobra jutott, amit Murray polgármestere rendelt meg a 1985-ben. Murray egy, a Salt Lake City agglomerációjába beleolvadt önnáló település.

A polgármester megrendelte, a szobrász kifaragta.

Azóta áll a szobor a városi park bejáratánál.

Először én azt hittem, hogy Chief Wasatch egy bölcs indián vezető volt, akiről a völgyet ölelő hegyláncot nevezték el, de tévedtem. Chief Wasatch nem volt. Nem volt se bölcs vezető, se törzsfőnök, se élő személy.

Wasatch egy allegória. Ő testesíti meg a sápadtarcúak előtt itt él népeket.

Chief Wasatch

Puppeyt a szobor sokáig hidegen hagyta. Aztán megjelölte a talapzatot és rám nézett:

- Azt mondod, fából van?
- Igen.
- Megrághatom?

Chief Wasatch

2022. március 19., szombat

Autósimogatás

Ford

- A lökhárító összerakására nem szemítunk fel semmit. Az elveszett díszléc visszaszerelése az anyagkölcséggel és óradíjjal százharmincöt.

Még nyáron Las Vegasba menet az autópályán eltaláltunk egy darab gumit. Szerintem gumi volt, mert ha keményebb lett volna, akkor nem marad az autó eleje a helyén.

De ott maradt, csak lógott egy kicsit a lökhárító alsó eleme, amit azon melegében az Univerzális Javítóval, egy darab ragasztószalaggal tettem vissza. Azt, hogy a kis karika elveszett a ködlámpáról, azt csak hetekkel később vettem észre.

Beherálásom nemcsak a Cathedral Gorge-ig, hanem egész nevadai utunk alatt tökéletesen kitartott.

Aztán a szervízben visszatették a lökhárító alját, ahol csak a patentek engedtek el. A karikát nem tették fel és a ragasztószalag és az gumi okozta elszineződést nem tüntették el. Nem is vártam volna.

- 135? Azaz százharmincöt? - néha azt hiszem, az angolommal van baj és ilyenkor lassan tagoltan beszélek.

- Harminc az alkatrész és száz a munkadíj. Plusz adó.

Ekkor már törzsvendég voltam a márkaszervízben és úgy éreztem, én ehhez túlzottan is smucig vagyok.

Ford

Némi sikálás hatására lejött a gumi-nyom, majd a ragasztószalag maradéka is. Ehhez a környezetkárosítás csúcstermékét, a Vegyi szakik (Chemical Guys) egy mindent tisztító tisztítószerét használtam.

Az Amazonon pedig megtaláltam a kis karikát a ködlámpára 3.50-ért és nagyjából három perc alatt bepattintottam a helyére és lehetett is takarítani az autót.

Ford


2022. március 17., csütörtök

Magánterület



Egyik szomszédunk új Tilos az Á…-táblát helyezett ki. 

2022. március 15., kedd

Vennék egy repülőgép-hordozót

Aircraft carrier for $1

- Egy dollárért kelt el az anyahajó - olvastam a fejcímet és elgondolkodtam.

- Én adnék érte egy tizest és akkor lenne hol bujócskázni.


Aircraft carrier for $1

2022. március 13., vasárnap

Piramisház

Pyramid in Salt Lake City

- Egy piramis! - torpantunk meg döbbenten.

Mi vezethet valakit arra, hogy egy piramist építsen magának, ha nem fáraó?

Meglepő, hogy Salt Lake Cityben két piramis is legyen. Nem tudjuk, hogy ennek a piramisnak van-e köze a másik itteni piramishoz. (Olvastam, hogy egy mormon fundamentalista egyház is épített magának egy piramist valahol a pusztában. Azt se tudjuk, hogy ennek van-e ahhoz köze.)

De én nem laknék benne. Kicsit sötétnek tűnik és nagy macera lehet sarokba tolható bútort találni bele.

Pyramid in Salt Lake City

2022. március 11., péntek

Kígyó, kígyó

Temple Wash 

Megjegyzés: A fentí kígyós sziklafestmány illusztáció.

Utahban vannak kígyók és vannak mérgeskígyók is. Szóval óvatosan kell mászkálni az erdőben, főleg tavasszal és nyáron. Köztudott, én kígyót maximum a hamburgeremben szeretnék látni.

Az állatkert közelében - amerre már óriáspókot is láttunk - ki is tettek pár táblát, hogy a hozzám hasonló kocatúrázók lássák, mire kell figyelni.


Venomous vs non-venomous

Mondjuk nem tartom életszerűnek, hogy miközben rémülten meredek rá a nálam is rémültebb kígyóra, elkezdem tanulmányozni a fejét.

- Mérges vagy-e haver? - és megkérem, forgassa már picit a fejét, hogy jobban lássam, milyen is.

Ezt nem tartom életszerűnek- Szerintem én inkább ha kígyót látok, nem méricskélem a fejét, nem tartok neki geometria órátk, nem forgatom a fejét, hanem ikerülöm.

Jobb a békesség.

Venomous vs non-venomous

2022. március 9., szerda

Autómizéria

Ford Fusion Energi

 - Valószínűleg a váltó. Hétezer dollár. De még valaki meg kell nézze és akkor lehet, hogy több lesz - összegeztem magamban amit a márkaszervízben mondott a munkafelvevő - A hibás szenzort még nem néztük meg.

- Ez több, mint amit az autó ér -mondtam - és a munkafelvevő sóhajtott egyet - egy váltó nem kellene meghaljon 130 ezer kilométer környékén - morogtam - főleg, hogy a CVT az gyakorlatilag örökké megy...

- Mikor fog kiderülni, hogy hét vagy több?

- Ha szétszedjük. Az hogy szétszedjük, az háromezerötszáz. A többi az új váltó.

Persze mondhattam, amit akartam, ez a tényen nem változtatott: három hét szervíz után rájöttek, hogy a váltó zörög és ki kell cserélni.

Elkezdtem fórumokat olvasni és felfedeztem, hogy a Ford megvette a Toyotától a Prius elpusztíthatatlan váltóját és addig buherálta, amíg sikerül elpusztíthatóvá alakítania az első generációs Fusion Energi-ben és viszonylag sok autóban ki kellett cseréljék a régit újabb váltóra százötvenezer kilométer tájékán. (Az összeesküvéselmélet szerint a Ford első buherációjában elektromos üzemben a váltó nem kap elég kenést. Márpedig hogy használjanak egy részben elektromos autót?)

Azt is felfedeztem, hogy a hibrid-elektormos komponenseken extra gyári garancia van 150000 km-ig és a váltó is elektromos komponens.

- Ez ugye garanciális?

- Miért lenne az? Az már több éve lejárt.

- Mert a Fordnak van egy külön garanciája az elektromos és hibrid komponensekre.

Mivel a munkafelvevő udvarias ember volt, nem mondta azt, hogy futóbolond vagyok.

Felhívtam a Ford-ot, ahol szintén nem hallottak saját garanciájukról. Végül felhívtam egy márkakereskedést. Majd még egyet. Még egyet. Végül egy világvégiben egy - valószínűleg unatkozó - igazgató megnézte a papírjait:

- Tényleg van ilyen! - kiáltott fel.

Közben kétnaponta kétszer elküldtem a munkafelvevőnek is a linkeket a megfelelő helyre illetve kérdezgettem, hogy mikor fog ráérni a váltószakemberük, hogy megnézze, tényleg a váltó romlott-e el. Újabb napok múltán egyszercsak visszaírt:

- Igaza van, elnézést, a váltó tényleg garanciális!

Másnap megint kérdeztem, hogy mi van a váltószakemberrel. Ekkor kiderült, hogy a munkafelvevő elment továbbképzésre és egy másikhoz kerültem.

- Még nem ért rá megnézni, úgyhogy nem tudjuk, hogy hétezer vagy több.

- De garanciális.

- Már rég lejárt rá a garancia.

Gondolkodtam azon, hogy valami egyszerűbb dolgot fogok csinálni: például a felmegyek a legnagyobb hegyre és ott halálracsiklandozok egy medvét. Vagy kettőt.

Telt-múlt az idő, néha elküldtem az új munkafelvevőnek a paksamétát, amiben le volt írva a gyári garancia és kedvesen megkérdeztem, mikor fog ráérni a szaki. 

Gyakorlatilag nem volt emberük a szervízben és nem volt eladó autójuk a kereskedésben. Jó, volt. Egy. Egy Mustang, de az annyira nem érdekelt.

- A váltószakember se hallott ilyen garanciáról - mondta az új munkafelvevő a telefonba. Kértem, nézze meg a linkeket, amiket küldtem - de a szakember még szétszedni se ért rá, nemhogy linkeket nézegetni. A munkafelvevőről már lemondtam.

- Mégiscsak medvét kellene csiklandozni - gondoltam.

Az ősz lassan télbe fordult és elhatároztam, másnap átviszem az autót egy másik márkaszervízbe, amikor telefonáltak:

- Szétszedte, tényleg a váltó és megnéztem, elnézést, tényleg garanciális.

- Mikorra lesz kész?

- Egy hét - amit azonnal lefordítottam szervízbeszélre, azaz két hétre. De még nem értettem én se az alkatrészhiányt, se a munkafelvevő erősen hawaii kiejtését és még nem tudtam jól szervízbeszélt fordítani, mert hát lett az három hét is.

- Kész az autó! - mondta lelkesen egy új munkafelvevő. Gondolom, a másik már nem akart velem beszélni - Lehet jönni érte!

- Mennyi? - kérdeztem felkészülve mentálisan az újabb összecsapásra, amikor egy darab falnak magyarázom el a magyar nyelvtant.

- Semennyi. Garanciális.

- És a szenzor?

- Az biztos a váltótól volt rossz.

A szenzorhiba idegesítő volt: Két perc huszonhét másodperc vezetés után a műszerfalon kigyulladt a kipörgésgátló hibáját jelző lámpa. Majd a tolatókamera hibáját jelző lámpa. Majd a parkolássegítő hibáját jelző lámpa. Majd az UFO-támadásra figyelmeztető lámpa. Majd a ABS hibájára figyelmezetető lámpa. Majd a keréknyomásmérő hibájára figyelmezető lámpa. Először félőrülten meredtem a sárgába borult műszerfalra, ahol tizenöt másodperc után minden megjavult és kialudtak a hibaüzenetek és lehetett tovább vezetni.

Nem értettem, hogy ezt miért a váltó hibája okozta, amikor a váltó hibáját csak hallani lehetett, de a diagnosztika nem tudott semmiről.

Úgyhogy amikor elindultam haza az autóval, meg se lepett, hogy hirtelen sárgába borult a műszerfal és gyakorlatilag a MINDEN ELROMLOTT üzenet villant fel a képernyőn.

- Persze, azonnal megnézzük - mondta a munkafelvevő - bár épp nem nagyon van emberünk és nagyon elfoglaltak, úgy egy hét lesz. Remélem, nem sűrgős.

- Nem, már rég vettem egy másik autót és ezt el akarom adni - feleltem és visszaemlékeztem az autóvásárlás mizériájára, mert nemcsak szerelő nincs, hanem eladó autó se. Szomorúak voltunk, hogy el kell adni, de ha már vettünk egy újat, nem volt értelme megtartani a régit.

Két hét múlva szakadó hóesésben vittem haza az autót, amiben kicseréltek egy hibás szenzort. Miközben az autóbeállóba rükverceltem be, megállapítottam, hogy a szenzort ugyan jól kicserélték, de a tolatóradart elrontották.

- Nem működik a tolatóradar - mondtam a telefonba.

- Lehet, hogy a hidegtől van - felelte a szaki a telefonba. Az autót ugyan nem ridegen tartottuk és mindig garázsban lakott, de sose kényeztettük el. Például egyszer se adtam rá sapkát és sálat. Különben is, minusz tíz fok volt, ami nem a világ vége. Számomra a hideg Minnesotában kezdődött, amikor a Cola belefagyott az üvegbe és a golyóstollban is megfagyott a tinta. Persze akkori autónk, a SAAB akkor is indult és ment, de ez más lapra tartozik.

Miközben vittem vissza az autót a szervízbe, át kellett gurulni egy sáros hókupacon, amiről kiderült, hogy nyomokban jéghegyeket tartalmazott. Valami diszkréten sikított az autón és utána karcoló zörgés töltötte meg az utasteret. Valami alul leszakadt.

A munkafelvevő régi ismerősként üdvözölt. 

- Megnézzük, estére kész lesz.

Nem hittem el, de tényleg kész lett és aznap estére.

- Mennyi?

- Semennyi, visszatettük, ami leszakadt és a tolatóradar tökéletesen működik.

Szerintem elfelejtették összedugni a drótokat, de nem érdekelt. Vittem haza az autót, hogy végre kitakarítsam, kiglancoljam és meghirdessem. 

Garaged for ever

2022. március 6., vasárnap

Télen a Dewey-hídnál

Dewey

Dewey-nál, csakúgy, mint korábban, azért álltunk meg, hogy keressünk valami lepisilhetőt. 

Dewey

Most is ettünk a Colorado partján, gyyűjtöttünk egy kevés agátot és jáspist a folyóparton, Puppey megjelölte a hidat és ekkor megláttam egy ajtót.

Dewey

Helyesebben egy ajtónyílást. Meg egy ajtótokot.

Alapértelmezésekben ezekhez ház is kell - itt azonban ház nem volt.

Korábban nem láttuk ezt az ajtót, mert nyáron valószínűleg nem látszott a növényzettől. Most azonban lelkesen kacsintgatott ránk.

Bemenni már csalódás volt. Kincsekkel teli termeket vártam, de csak egy üres, valószínűleg rajtárként használt szobát találtunk.

Ha lett volna nálunk fémkereső (ha lenne fémkeresőm ugyebár) akkor kipróbáltuk volna, milyen az a dirt fishing, ahogy szaknyelven a fémkeresőzést mondják.

Ennek hiányában gyűjtöttünk még pár követ és elindultunk haza. Ciscóban most meg se álltunk.

Legközelebb majd megkeressük a közeli nagy agátlelőhelyet és sziklarajzokat. De ez majd egy másik történet lesz.

Dewey

2022. március 4., péntek

Grandstaff Canyon

Grandstaff Canyon

Sokat olvastam a Grandstaff Canyonról és a Negro Bill Canyonról. Mindkettőt meg akartuk nézni - aztán kiderült, hogy a kettő az egy.

Grandstaff Canyon

William Grandstaff - azaz Negro Bill - fekete-indián házasságból származó cowboy volt, aki ott is megélt, ahol a mormonok nem: Moabban. 

Barátjával, Frenchie-vel együtt 1881-ben beköltöztek a mormonok elhagyott erődjébe és ebben a szurdokban legeltették nyájukat és itt éltek, amíg Billnek forró nem lett lába alatt a talaj: alkoholt adott el illegálisan az indiánoknak.

Bill, miután lelépett, új életet kezdett és köztiszteletben álló polgárként fejezte be életét Coloradoban egy lavina alatt.

Egykori lakhelyét a helybeliek Negro Bill Canyon néven emlegették. Idővel az N-szó szalonképtelenné vált és a kanyont átnevezték Grandstaffra.

A név változott, de a hely nem.

Grandstaff Canyon

Tudtuk, hogy most nem tudunk végigmenni a szurdokon, de elindultunk valamennyit befele, hogy megnézzük milyen.

Grandstaff Canyon

Aztán hozzáírtuk az egyre hosszabb listához: ezt is meg kell majd nézni.

Grandstaff Canyon

Akkor, amikor melegebb lesz és örülni fogunk, ha belegázolhatunk a hűs patakba.

Grandstaff Canyon

2022. március 3., csütörtök

Puppey tévedése - a látszat csal

A little misunderstanding

- Farkas, farkas, farkas! - mondta Puppey lelkesen.

A little misunderstanding

- Nyugi, ő nem igazi!

- Farkas! Farkas! Farkas!

- Mondom szobor.

- Játszunk! Játszunk! Játszunk!

A little misunderstanding

- Gyere! Gyere! Gyere! Játszunk! Játszunk! Játszunk!

A little misunderstanding

- Mi van! Játszunk! Játszunk! Mozdulj már! Mi vagy te? Szobor?

A little misunderstanding