2022. március 29., kedd
Kutyaetikett Idaho Fallsban
2022. március 27., vasárnap
A lemaradt mormota
2022. március 26., szombat
Mókus és mormota
2022. március 24., csütörtök
Ingyen grillező
2022. március 23., szerda
A nemlétező főnök létező szobra
2022. március 19., szombat
Autósimogatás
- A lökhárító összerakására nem szemítunk fel semmit. Az elveszett díszléc visszaszerelése az anyagkölcséggel és óradíjjal százharmincöt.
Még nyáron Las Vegasba menet az autópályán eltaláltunk egy darab gumit. Szerintem gumi volt, mert ha keményebb lett volna, akkor nem marad az autó eleje a helyén.
De ott maradt, csak lógott egy kicsit a lökhárító alsó eleme, amit azon melegében az Univerzális Javítóval, egy darab ragasztószalaggal tettem vissza. Azt, hogy a kis karika elveszett a ködlámpáról, azt csak hetekkel később vettem észre.
Beherálásom nemcsak a Cathedral Gorge-ig, hanem egész nevadai utunk alatt tökéletesen kitartott.
Aztán a szervízben visszatették a lökhárító alját, ahol csak a patentek engedtek el. A karikát nem tették fel és a ragasztószalag és az gumi okozta elszineződést nem tüntették el. Nem is vártam volna.
- 135? Azaz százharmincöt? - néha azt hiszem, az angolommal van baj és ilyenkor lassan tagoltan beszélek.
- Harminc az alkatrész és száz a munkadíj. Plusz adó.
Ekkor már törzsvendég voltam a márkaszervízben és úgy éreztem, én ehhez túlzottan is smucig vagyok.
Némi sikálás hatására lejött a gumi-nyom, majd a ragasztószalag maradéka is. Ehhez a környezetkárosítás csúcstermékét, a Vegyi szakik (Chemical Guys) egy mindent tisztító tisztítószerét használtam.
Az Amazonon pedig megtaláltam a kis karikát a ködlámpára 3.50-ért és nagyjából három perc alatt bepattintottam a helyére és lehetett is takarítani az autót.
2022. március 17., csütörtök
2022. március 15., kedd
Vennék egy repülőgép-hordozót
2022. március 13., vasárnap
Piramisház
2022. március 11., péntek
Kígyó, kígyó
2022. március 9., szerda
Autómizéria
- Valószínűleg a váltó. Hétezer dollár. De még valaki meg kell nézze és akkor lehet, hogy több lesz - összegeztem magamban amit a márkaszervízben mondott a munkafelvevő - A hibás szenzort még nem néztük meg.
- Ez több, mint amit az autó ér -mondtam - és a munkafelvevő sóhajtott egyet - egy váltó nem kellene meghaljon 130 ezer kilométer környékén - morogtam - főleg, hogy a CVT az gyakorlatilag örökké megy...
- Mikor fog kiderülni, hogy hét vagy több?
- Ha szétszedjük. Az hogy szétszedjük, az háromezerötszáz. A többi az új váltó.
Persze mondhattam, amit akartam, ez a tényen nem változtatott: három hét szervíz után rájöttek, hogy a váltó zörög és ki kell cserélni.
Elkezdtem fórumokat olvasni és felfedeztem, hogy a Ford megvette a Toyotától a Prius elpusztíthatatlan váltóját és addig buherálta, amíg sikerül elpusztíthatóvá alakítania az első generációs Fusion Energi-ben és viszonylag sok autóban ki kellett cseréljék a régit újabb váltóra százötvenezer kilométer tájékán. (Az összeesküvéselmélet szerint a Ford első buherációjában elektromos üzemben a váltó nem kap elég kenést. Márpedig hogy használjanak egy részben elektromos autót?)
Azt is felfedeztem, hogy a hibrid-elektormos komponenseken extra gyári garancia van 150000 km-ig és a váltó is elektromos komponens.
- Ez ugye garanciális?
- Miért lenne az? Az már több éve lejárt.
- Mert a Fordnak van egy külön garanciája az elektromos és hibrid komponensekre.
Mivel a munkafelvevő udvarias ember volt, nem mondta azt, hogy futóbolond vagyok.
Felhívtam a Ford-ot, ahol szintén nem hallottak saját garanciájukról. Végül felhívtam egy márkakereskedést. Majd még egyet. Még egyet. Végül egy világvégiben egy - valószínűleg unatkozó - igazgató megnézte a papírjait:
- Tényleg van ilyen! - kiáltott fel.
Közben kétnaponta kétszer elküldtem a munkafelvevőnek is a linkeket a megfelelő helyre illetve kérdezgettem, hogy mikor fog ráérni a váltószakemberük, hogy megnézze, tényleg a váltó romlott-e el. Újabb napok múltán egyszercsak visszaírt:
- Igaza van, elnézést, a váltó tényleg garanciális!
Másnap megint kérdeztem, hogy mi van a váltószakemberrel. Ekkor kiderült, hogy a munkafelvevő elment továbbképzésre és egy másikhoz kerültem.
- Még nem ért rá megnézni, úgyhogy nem tudjuk, hogy hétezer vagy több.
- De garanciális.
- Már rég lejárt rá a garancia.
Gondolkodtam azon, hogy valami egyszerűbb dolgot fogok csinálni: például a felmegyek a legnagyobb hegyre és ott halálracsiklandozok egy medvét. Vagy kettőt.
Telt-múlt az idő, néha elküldtem az új munkafelvevőnek a paksamétát, amiben le volt írva a gyári garancia és kedvesen megkérdeztem, mikor fog ráérni a szaki.
Gyakorlatilag nem volt emberük a szervízben és nem volt eladó autójuk a kereskedésben. Jó, volt. Egy. Egy Mustang, de az annyira nem érdekelt.
- A váltószakember se hallott ilyen garanciáról - mondta az új munkafelvevő a telefonba. Kértem, nézze meg a linkeket, amiket küldtem - de a szakember még szétszedni se ért rá, nemhogy linkeket nézegetni. A munkafelvevőről már lemondtam.
- Mégiscsak medvét kellene csiklandozni - gondoltam.
Az ősz lassan télbe fordult és elhatároztam, másnap átviszem az autót egy másik márkaszervízbe, amikor telefonáltak:
- Szétszedte, tényleg a váltó és megnéztem, elnézést, tényleg garanciális.
- Mikorra lesz kész?
- Egy hét - amit azonnal lefordítottam szervízbeszélre, azaz két hétre. De még nem értettem én se az alkatrészhiányt, se a munkafelvevő erősen hawaii kiejtését és még nem tudtam jól szervízbeszélt fordítani, mert hát lett az három hét is.
- Kész az autó! - mondta lelkesen egy új munkafelvevő. Gondolom, a másik már nem akart velem beszélni - Lehet jönni érte!
- Mennyi? - kérdeztem felkészülve mentálisan az újabb összecsapásra, amikor egy darab falnak magyarázom el a magyar nyelvtant.
- Semennyi. Garanciális.
- És a szenzor?
- Az biztos a váltótól volt rossz.
A szenzorhiba idegesítő volt: Két perc huszonhét másodperc vezetés után a műszerfalon kigyulladt a kipörgésgátló hibáját jelző lámpa. Majd a tolatókamera hibáját jelző lámpa. Majd a parkolássegítő hibáját jelző lámpa. Majd az UFO-támadásra figyelmeztető lámpa. Majd a ABS hibájára figyelmezetető lámpa. Majd a keréknyomásmérő hibájára figyelmezető lámpa. Először félőrülten meredtem a sárgába borult műszerfalra, ahol tizenöt másodperc után minden megjavult és kialudtak a hibaüzenetek és lehetett tovább vezetni.
Nem értettem, hogy ezt miért a váltó hibája okozta, amikor a váltó hibáját csak hallani lehetett, de a diagnosztika nem tudott semmiről.
Úgyhogy amikor elindultam haza az autóval, meg se lepett, hogy hirtelen sárgába borult a műszerfal és gyakorlatilag a MINDEN ELROMLOTT üzenet villant fel a képernyőn.
- Persze, azonnal megnézzük - mondta a munkafelvevő - bár épp nem nagyon van emberünk és nagyon elfoglaltak, úgy egy hét lesz. Remélem, nem sűrgős.
- Nem, már rég vettem egy másik autót és ezt el akarom adni - feleltem és visszaemlékeztem az autóvásárlás mizériájára, mert nemcsak szerelő nincs, hanem eladó autó se. Szomorúak voltunk, hogy el kell adni, de ha már vettünk egy újat, nem volt értelme megtartani a régit.
Két hét múlva szakadó hóesésben vittem haza az autót, amiben kicseréltek egy hibás szenzort. Miközben az autóbeállóba rükverceltem be, megállapítottam, hogy a szenzort ugyan jól kicserélték, de a tolatóradart elrontották.
- Nem működik a tolatóradar - mondtam a telefonba.
- Lehet, hogy a hidegtől van - felelte a szaki a telefonba. Az autót ugyan nem ridegen tartottuk és mindig garázsban lakott, de sose kényeztettük el. Például egyszer se adtam rá sapkát és sálat. Különben is, minusz tíz fok volt, ami nem a világ vége. Számomra a hideg Minnesotában kezdődött, amikor a Cola belefagyott az üvegbe és a golyóstollban is megfagyott a tinta. Persze akkori autónk, a SAAB akkor is indult és ment, de ez más lapra tartozik.
Miközben vittem vissza az autót a szervízbe, át kellett gurulni egy sáros hókupacon, amiről kiderült, hogy nyomokban jéghegyeket tartalmazott. Valami diszkréten sikított az autón és utána karcoló zörgés töltötte meg az utasteret. Valami alul leszakadt.
A munkafelvevő régi ismerősként üdvözölt.
- Megnézzük, estére kész lesz.
Nem hittem el, de tényleg kész lett és aznap estére.
- Mennyi?
- Semennyi, visszatettük, ami leszakadt és a tolatóradar tökéletesen működik.
Szerintem elfelejtették összedugni a drótokat, de nem érdekelt. Vittem haza az autót, hogy végre kitakarítsam, kiglancoljam és meghirdessem.
2022. március 6., vasárnap
Télen a Dewey-hídnál
Dewey-nál, csakúgy, mint korábban, azért álltunk meg, hogy keressünk valami lepisilhetőt.
Most is ettünk a Colorado partján, gyyűjtöttünk egy kevés agátot és jáspist a folyóparton, Puppey megjelölte a hidat és ekkor megláttam egy ajtót.
Helyesebben egy ajtónyílást. Meg egy ajtótokot.
Alapértelmezésekben ezekhez ház is kell - itt azonban ház nem volt.
Korábban nem láttuk ezt az ajtót, mert nyáron valószínűleg nem látszott a növényzettől. Most azonban lelkesen kacsintgatott ránk.
Bemenni már csalódás volt. Kincsekkel teli termeket vártam, de csak egy üres, valószínűleg rajtárként használt szobát találtunk.
Ha lett volna nálunk fémkereső (ha lenne fémkeresőm ugyebár) akkor kipróbáltuk volna, milyen az a dirt fishing, ahogy szaknyelven a fémkeresőzést mondják.
Ennek hiányában gyűjtöttünk még pár követ és elindultunk haza. Ciscóban most meg se álltunk.
Legközelebb majd megkeressük a közeli nagy agátlelőhelyet és sziklarajzokat. De ez majd egy másik történet lesz.