Döcögtünk az úton.
- Hilldale - olvastuk,
MajdColorado City következett.
Két kisváros a semmiben, messze mindentől. Olyan messze, amennyire csak lehet, annélkül, hogy a lakóknak űrruhát kellene hordaniuk.
Hilldale Utahban van, Colorado City - nevével ellentétben - Arizonában. A topográfiai zűrzavart fokozza, hogy a két városkát korábban Short Creek-nek hívták.
Amikor a hivatalos mormon egyház szakított a poligámiával, a többnejûséghez ragaszkodók vagy illegalitásba vonultak vagy megalapították saját egyházukat és ekkor gombaként szaporodtak el a szakadár poligám kisegyházak.
A földalatti mozgalom tagjai békésen folytatták (folytatják) régi éléletmódjukat. Gyakran a hierarchia is közös volt, a régi vallás püspökei névleg az újat szolgálták. Ôk a 'fekete' püspökök.
Az új vallások egy része a mormon társadalom része maradt. Mások ugyanazt tették, amit ôseik, amikor üldözték ôket: keresetek egy olyan helyet, ami sekinek se kell és ami mindentôl messze van.
Ez volt Short Creek.
A város egegyik része Utahban volt, a másik Arizonában. Így nehezebben indíthattak ellenük bármiféle eljárást. Sokáig nem is indítottak.
A poligámok békésen éldegéltek és sokasodtak itt. Egy olyan társadalomban, ahol a nôk státuszát gyerekeinek száma határozza meg, ott ez gyorsan ment.
Az ötvenes években aztán Arizona kormányzója 'észrevette' a poligám közösséget és úgy döntött, véget vet a törvénysértésnek. Szövetségiek, rendôrök a gyámhatósággal megtámogatva lecsaptak Short Creekre.
A sajtó megtelt síró gyerekek és családjuktól elszakított nôk fotóival. Két évig tartottak a perek és ellenkeresetek. Végül a családok újraegyesültek és látsxatra minden maradt a régiben. Egy valami azonban megváltozott. A szakadárokat vezetô próféták elkezdék a külsô fenyegetés rémével is összetartani a nyájukat és gyakorlatilag megôrültek. Utolsó normális pillanatukban Short Creek-et átnevezték Hildale-re és Colorado Cityre.
A legnagyobb szakadár egyház, az FLDS egyre jobban bezárkózott. A nôk szerepe tovább csökkent, a próféták ôsi, 19. századi ruhákba öltöztették ôket és kialakult a ma is meglevô házassági rendszer: minnél nagyobb hatalma volt egy férfineknés minnél jobban támogatta a prófétát, annál több feleségük lehetett. Ha valaki ellenszegült a prófétának, elvesztette feleségeit (akiket a próféta máshoz adott hozzá), rosszabb esetben pedig kiûzték ôket. Az elûzött poligámok pedig általában megalapították saját vallásukat.
Az FLDS pedig egyre jobban elborult. A próféták egyre vadabb dolgokra adták áldásukat vagy találtak ki. Egyre kevésbé számított a memyasszony (vagy lány) kora és a rokoni kapcsolatok. A közösség egy részében a családon belüli erôszak hétköznapivá vált.
Mivel a poligámia illegális, a családfô csak elsô feleségével házasodott mrg hivatalosan. A többi nôvel csak egyházi házasságot kötött. A nôk pedig gyermekeiket úgy anyakönyvezték, hogy az apa ismeretlen, így jogosultak lettek a szövetségi támogatásra egyedülálló anyaként.
Ezt a pénzt az egyháznak adták.
A családok élelmiszerjegyeket is kaptak. Ezen az egyházi boltban vásárolták le, ott, ahol minden irreálisan drága volt. Ezután az élelmiszert odaajándékozták az egyháznak, majd a Próféta ezt szétosztotta a hívei között-.
Colorado Cityben a benzinkutastól a rendőrökön és a tűzoltókon át a polgármesterig mindenki FLDS és mindenki engedelmeskedni tartozik a prófétának, aki épp börtönben van: Texasban nem tolerálták, hogy ötvenvalahány felesége mellé elvett pár 12-13 éves gyereket is. De ez egy másik történet.
Mi csak autóztunk át ezen a falun és egy sokkal kellemesebb hely fele, Pipe Springsbe autóztunk.