2008. február 3., vasárnap

Chili con carne


Chili con carne
Originally uploaded by ribizlifozelek

A chili con carne egy ősi mexikói étel. Cortez is ezt kanalazta sisakjából, miközben Montezuma váltságdíjára várt.
Vagy nem.
Sokak szerint ugynis ez egy ősi texasi étel és Walker Chuck Norris ranger is mindig ezt eszi, ha épp nem akarnak róla hidat elnevezni Magyarországon.
Megint mások azt mondják, a yenkik el akarják venni a hispánoktól identitásukat, ahogy Texast is elvették. Én nem tudom, mit higyjek, főleg azóta, hogy olvastam, hogy az ősi mexikói Tabasco szósz is gringó találmány, a mexikóiak csak a paprikát adják hozzá és azt is csak azóta, hogy drága megtermelni az USÁ-ban. (Na jó, az erős paprikához nélkülözhetetlen munkaerőt is ők adják.)
Chili con carnéból sok van. Mindenkinek birtokában van az Igazi Recept, az, amitől már Montezuma is lökhajtással közlekedett, amit Kolombusz matrózai ehettek szélcsendben, hogy valahogy hazavergődjenek.
A különféle receptek kedvelői jobban gyűlölhetik egymást, mint José Armando Laurát a délutáni szappanoperában. Vagy, ha az amerikai verziót fogadjuk el, Samantha Jockeyt a Dallasban.
Én egy valódi, autentikus receptet választottam a sok száz valódi és egyedül autentikus recept közül. Hogy mennyire autentikus, az is mutatja, hogy konzerv babra és paradicsomra épül. Fel se tételezi, hogy valakinél nem konzerv a bab és a paradicsom.
Szóval, egy fej hagymát és három gerezd fokhagymát kell párolni olajon (zsíron, mások szerint, a konfliktusból Sergio Leone olyan lövöldözős westernt rendezne, hogy ihaj), beletenni őrölt köményt, köménymagot, csilipaprikát, mexikói pirospaprikát, zöldpaprikát, jalapeño paprikát (nálunk csak csili volt, a mexikóit szögedivel pótoltam, a jalapeñót meg gulyáskrémmel). Az egészre ráöntöttem a parit (1 k, azaz egy konzervnyit), megszórtam kakukkfűvel, bazsalikommal, köménymaggal, aztán rádobtam a fél kiló darált marhát és másfél órán át főztem. Aztán beleöntöttem két konzerv bababot.
Elképesztően finom volt. Főleg másnap, amire összeért.
Koncertre menetelhez nem, de westernfilmekhez ajánlom.

2 megjegyzés:

Peter Barabas írta...

Kipróbáltuk, működött, isteni lett, köszönjük :)

ribizlifozelek írta...

Orulok, hogy finom lett.