2008. február 23., szombat

Gyüjtjük a mérföldeket


Las Vegas
Originally uploaded by ribizlifozelek

A légitársaságok árazási rendszerei szerintem a létező legbonyolultabb dolgok a világon. A rendszer nem igazán kihasználtság alapú, nem is igazán távolságfüggő. Valami nagyon-nagyon komplikált, ami több évtizedes légiközlekedési tapasztalatok révén fejlődött ki. Általában az oda-vissza jegy olcsóbb, mint a csak oda. Néha egy egy útra szóló jegy többe kerül, mint egy retúr. Néha viszont fele annyi. Időnként kevesebb. (Nemrég Kaliforniába vettünk egy jegyet oda, egyet vissza. A jegyeket egymástól függetlenül, különböző légitársaságoktól vettük, különböző reptereket használtunk, így összesen olcsóbban jött ki, mint a legolcsóbb retúrjegy.)
Jegyeladáskor a cégek figyelembe veszik a járatkihasználtságot, távolságot, utazási időt, időszakot, illetve meg még sok egyéb tényező mellett azt, hogy mikor veszi az utas a jegyet. A rendszer működését kíválóan illusztrálja az általunk nemrég vett Salt Lake City Philadelphia jegy.
A távolság valamivel több, mint 3000 km, az időeltolódás két óra. Közvetlen járatból kevés van, drágán és rosszkor. Péntek estére kellett odaérni (ez nem volt gond), de szombat estére vissza is kellett érni és négy óra után kellett visszaindulni.
A jegyeladó rendszerek legolcsóbban az éjszakai járatokat kínálták: indulás este, érkezés reggel. Ez nem volt jó. Mások Kalifornián keresztül kínáltak olcsó és hosszú utat. Végül találtam egy tűrhető csatlakozást a US Airways-zel: Salt Lake City – Phoenix – Las Vegas – Philadelphia.


View Larger Map

488 dollár oda-vissza adóval. Nagyon bonyolult volt és hosszú. Gondoltam, megnézem úgy, hogy Salt Lalt Lake City – Las Vegas egy céggel, onnan pedig egy másikkal Philadelphia.
A Las Vegasba tartó járatokat a kaszinók támogatják, ezért olcsóbbak. Salt Lake Cityből Vegasba 100 pénzért lehet eljutni csak oda. Néztem, mennyi egy Las Vegas – Philadelphia retúrjegy a US Airways-nél: 490. Hoppá. Néztem csak oda: 250. De ez még több és bonyolultabb volt, mint megvenni a retúrjegyet egyben. Ha így történik valami, a légitársaságnak el kell vinni minket valahogy a célállomásra. Ha két külön jegyet veszünk, akkor ha valahol késünk, bukjuk az egészet.
Megvettük egybe a jegyet. Legalább gyűjthettük a törzsutaspontokat.

Nincsenek megjegyzések: