2009. április 13., hétfő

Corín Tellado


Sunset
Originally uploaded by ribizlifozelek

Corín Tellado egy aranyos néni volt, tegnap hajnalban hunyt el. Könyveket írt. Romantikus lányregényeket.

A hölgy 1927-ben született és nem hívták Colín Telladónak. María del Socorro Tellado López 1946-ban írta első regényét, amit aztán még négyezer könyv követett. Egyet sem olvastam. Egyből tíz oldalon átküzdöttem magam - nem az én világom.

Akkor találkoztam először a nevével, amikor megvettem öt könyvét tizenöt forintért a Váci utcai antikváriumban. Akkor kezdtem spanyulul tanulni. Ekkor jött a tíz oldal. A négy Corín Tellado most is ott fogja valahol a port a sokadik sorban. Nem tetszett. Azok, akik négyszázmillió példányban megveték a könyveit, másként gondolják. Meg azok is, akik szappanoperákat írtak belőlük. Volt, hogy egy fényképregényéből egy hét alatt hétszázötvenezer példány fogyott.

1951-ben egy kubai újság rendelt tőle pár kisregényt. A lap példányszáma hírtelen tizenhatezerről hatvannyolcezerre nőtt. Az újság lektora egy Cabrera Infante nevű férfi volt. Pár évvel később, híres íróként Cabrera elmondta, Colín nagy hatással volt rá. (Ez nagyjából úgy hangzik, mintha Esterházy azt mondaná, sokat köszönhet Vavyan Fablenak.)

Colín jól írt.
Egyszerűen, érthetően.
Nem szerette a túlfogalmazott könyveket.

Nem szerettem a könyveit, de őt magát érdekes embernek tartom.

Nincsenek megjegyzések: