2009. április 24., péntek

Mi a rossz a plágiumban?


ELTE
Originally uploaded by ribizlifozelek

A tegnap esti bejegyzésben egy helyi plágiumügyet és annak végkifejletét írtam le. A lényeg, hogy a másolással vádolt diákról bebizonyosodott, lopta a szemináriumi dolgozatát és ezért kirugták az egyetemről és régebbi jegyeit törölték.

A poszttal kapcsolatban kaptam pár levelet, amiben ismerősök megkérdezték, nem túl kemény büntetést kapott-e a Y. Ez a kérdés felvetődött a kommentekben is.

Szerintem nem kapott.


Egyetemen (főiskolán, technikumban, szakmunkásképzőben) a diák egy szakmát tanul. Van, akiből orvos lesz, van, akiből mérnök, matematikus, nyelvész, tanár, vízvezetékszerelő, postás vagy vadakat terelő juhász. Ezek mind szakmák, amiknek megvannak a maga szabályai.

Az egyetemi "szakmák" egyik alapszabálya, hogy ha más eredményét használjuk, meg kell mondani, kinek a munkájára építünk. A leírt ötlet egy szabadalom: Z kitalálta, leírta. Az övé. Ez akkor is így van, ha egy szemináriumi dolgozatról van szó. A szabályokat be kell tartani. A szakmai tisztesség is ezt kívánja - főleg, ha egész bekezdéseket másol ki valaki.


Az egyetem egy diplomát (BA, MA, PhD, STB) ad. Ezzel igazolja, hogy aki itt sikeresen befejezte a tanulmányait, teljesítette az egyetem feltételeit, ismeri és követi a szakma szabályait. A diploma kiállításával az egyetem garanciát is vállal a végzettért: mi ezt megtanítottuk neki, ő ezt tudja. Az egyetem neve, diplomája érték. Az, hogy hol, milyen eredménnyel végzett valaki, komoly hatással van elhelyezkedési lehetőségeire. Egy "jó" egyetem diplomája többet ér. Benne van az, hogy a diák végigszenvedte a 3-4-5-X évet, megdolgozott a papírért. Komolyabb esélye van jobb, jobban fizető állást találni.

Az egyetem neve tehát egy védjegy. Egy márkanév. (Újmagyarul brand.) Az egyetemek vigyáznak arra, hogy ne essen folt szakmai hírnevükön. Ne legyen olyan hírük, hogy nem tartják be a "szakma" alapvető szabályait. Betartatják azokat keményen. Ettől függ a megítélésük. Ezt diktálja szakmai tisztességük. Ez - is - garantálja azt, hogy a diplomájuk értékes és elismert lesz szakmai körökben és a munkaerőpiacon.


Egy diploma érték. Egy diploma befektetés és mint ilyen, nem olcsó. A University of Utah egy állami egyetem, itt a tandíj ezért alacsony. Egy év egy utahi diák számára tandíjjal, tankönyvvel, szállással, étkezéssel - kocsmaköltség nélkül - tizenéhetezer dollár. (Nem utahinak huszonnyolcezer.) Egy hasonló vagy jobb - sokkal jobb - magánegyetemen, mint az MIT vagy a Harvard, ötvenezer dollárba is kerülhet egy év.

Ezért a temérdek pénzért az egyetemek egy olyan diplomát adnak, ami hiteles. Tudni lehet, hogy nem azért kapott valaki egy U of U feliratú papírt, mert ismeri a copy - paste kombinációt.

Y megpróbálta a copy - paste módszert. Y egy felnőtt, nagykorú ember. Autót vezethet. Hitelképes. Lehet pisztolya. Szavazhat választásokkor. Már alkoholt is vehet. Felelős azért, amit csinál. Nem tartotta be választott szakmája legfontosabb szabályát. Lebukott. Repült.

MIT

12 megjegyzés:

Névtelen írta...

Most floodolok egy kicsit, ugyis mint Nevtelen.

A masik posztra meg ezt irtam:

___________

Egyszeruen felhaborito, erthetetlen es elkepeszto, hogy valaki ezt nem latja.

Ki lopas, kis stikli, kis fu alatt ez-az teljesen rendben van.

HAT NEM

es igenis ki kell rugni, aki ez ellen vet. Egy otletet, parafrazist is pontosan le kell hivatkozni, azt is, ha EGY HAZI ELKESZITESENEL MAS DIAKKAL BESZEL. Ha a diakra nem hivatkozik, ES MINDEGYIKRE, AKIVEL BESZELT, minimum a hazi eredmenye egyes, tobb ilyennel minimum az egesz kurzusra egyes.

MERT IGY TISZTESSEGES

Névtelen írta...

Ezzel azt akarod mondani, hogy a University of Steel City vagy University of Lauderdale zabhegyezo szakan szabad masolgatni?

[direkt nem irok magyar egyetemet (vagy Magyar Egyetemet? :~)]

e írta...

nos, még mindig nem teljesen értem, hogy miről van szó- azokkal szemben, akik kissé demagógan értelmezve a hozzászólásomat azt írták, hogy "mert egy házifeladat az ugye lényegtelen" - de ennek ellenére még mindig azt gondolom, hogy mindenki hibázhat, te is, én is, és hát gyerekek, tegyétek a szívetekre a kezeteket: melyikőtök nem puskázott, súgott, súgtak neki, stb. akárhol? lényeges, vagy lényegtelen dolgokban?
ugyanis a főiskolán sok lényegtelen dolgok IS tanítanak. nyilván az amerikai, egyébként nagyszerű felsőoktatási rendszerbe is becsusszannak ilyenek, vagy esetleg néhány dolgot az adott hallgató kevésbé gondolhat lényegesnek. ami őt nem érdekli. ez egyébként persze magánügye, de akkor is felesleges erkölcsi kérdést csinálni ebből.

amit mondani akartam azokkal szemben, akik éljeneztek és tapsoltak a csaló eltávolítására:

nem lett volna vajon megfelelőbb - és akkor mondjuk, hogy erkölcsileg és pedagógiailag is nagyvonalúbb, ravaszabb, ha büntetésből három dolgozatot kell írnia a saját kútfejéből? nem szolgált volna sokkal inkább épülésére, tanulságként és pedagógiai módszerként?

mert ez a kirúgás - főképp akik még éljeneznek is a hallatára- egyszerűen kegyetlenség.


igen, volt már hogy én is puskáztam, súgtam, nekem súgtak. most írni fogtok a főiskolámnak, hogy rúgjanak ki, mert megérdemlem?:)) nem hinném, hogy mentegetőznöm kéne, hiszen sok mindent el kell viselnem az iskolában, amire nincs szükségem, és ami az egyébként kifejezetten jó magánfőiskolám valamelyik tanerejének heppje, vagy csak simán sosem tudnám megtanulni.

ettől függetlenül a legolvasottabb hírportálnál dolgozom, és a szakmai képzettségemmel, műveltségemmel senkinek sem volt baja. sőt. érdemes lett volna kirúgni? jobb szakember lett volna belőlem?

vannak szabályai a szakmatanulásnak? igaz, szerintem is. és van, hogy néha áthágom a szabályokat. és még sosem lettem tőle hülyébb.


összességében tehát megfélemlítő és kegyetlen dolognak tartok ilyen súlyú büntetést kilátásba helyezni és végrehajtani egy hallgatóval szemben.(aki egyébként mindig ki van szolgáltatva az oktatási rendszernek, a szeszélyes tanároknak). persze, csúnya dolog másolni, de ez nem konstruktív büntetés. nem pedagógusi. nem emberi. szerencsére nálunk nem agyatlan, megfélemlített, eltúlzott büntetéssel fenyegetett agyatlan szakembereket képeznek. ne csalj, de ha mégis csalsz, legalább csináld jól. és ha olyanban csal, ami fontos a szakmában, akkor úgyse veszik fel sehova.

elnézést, hogy ilyen bő lére eresztettem a liberális elmélkedésemet. valahol olvastam, hogy akinek nem jön be az európai kicsit lassú liberalizmus, az menjen el iránba, ott nem szarakodnak :) ezek szerint máshol sem.

e írta...

(most jutott eszembe, hogy egy barátnőm, aki egy évig tanult valamelyik kaliforniai egyetemen, nos ő mesélte, hogy a hallgatók segíteni se voltak egymásnak, neki se, amikor nem értett angol szakszavakat, mert az "tilos". NEM másolni akart: nehézségei voltak, és SEGITSÉGET kért.
aha, köszi...)

ribizlifozelek írta...

Nevtelen, Gotham City Egyetemenek Denevermernoki karan sem szabad lopni, de ott talan nagyobb az eselye annak, hogy nem veszik ezt eszre vagy nem csinalnak belole nagy balhet.

ribizlifozelek írta...

E, nem ismerem azt a kaliforniai egyetemet, nem tudom, ott mi a modi. Itt (es meg par masik egyetemen) osszejonnek a nepek, egyutt dolgoznak es segitik egymast. Mint Nevtelen irta (akirol sejtem, kicsoda), ha egyutt dolgoztak, mondjak meg. Ha Nevtelen az, akire gondolok, o kifejezetten batoritja a kozos munkat, csak keri, hogy irjak le, ki kivel dolgozott egyutt.

A diak pedig az altalam normalisnak tartott helyeken nem kiszolgaltatott. Egy normalis egyetemen le van irva a valasztando kurzusnal, mi a feltetel, mit kell csinalni, mit kell olvasni. Ha a tanar nem tartja ezt be, vagy valamiert keresztbetesz a diakjanak, megvan a bejaratott ut tiltakozni, feljelenteni, kivizsgalni.

A buntetesbol irjon 3 dolgozat szerintem a tanar szempontjabol nem jo otlet. Miert o szivjon, mert valaki tisztessegtelen? Egy ilyen hazidolgozat elkeszitese kemeny egy het lehet. Kijavitasa tobb ora.
Masfelol nem ugyanaz sugni, puskazni mint masolni. Lopni.
Szemelyesebb sikon: orulnel, ha valaki szeminariumi dolgozathoz "kolcsonvenne" egyik fotodat es keres nekul felhsznalna mint sajatot? Mert itt errol van szo.
Ezek nem olyan hazifeladatok, hogy van 2 masodfoku egyenlet es oldjuk meg. Ezeken gondolkodni kell - ugyanugy ki kell talalni, mint a fotoidat. Rengeteg utomunka van veluk (kutatas, gondolkodas, Photoshop).

Ha nem erkolcsi szempontbol vizsgaljuk a kerdest: Y ostoba volt, mert olyan valakinek nyulta le egy az egyben a munkajat, akivel egy orara jart. Meg se probalta atirni. Tudta, mivel jar, ha lebukik. Vesztett.

Kegyetlen dolog. Akkor lenne igazan kegyetlenseg, ha nem mondanak meg, mi a buntetesi tetele a lopasnak. De megmondjak. Masfelol ez egy egyetem es nem egy kisdedovo. Aki idejon, tudja, mit vallal. Az itteni szabalyrendszerbe ez nem fer bele.

Szerintem jobb, ha az iskola nem ugy keszit fel az eletre, hogy megtanit csalni, hanem ha megtanit gondolkodni. Y eseteben ez nem sikerult.

Névtelen írta...

e:

Ehhez csak annyit, hogy egy ilyen brutalis, megfelemlito es igazsagtalan ora kereteben olyan barati tarsasagok jonnek letre, hogy minden felevben (eddig) minimum 3-4 hosszabb tavon egyuttjaro par jon ossze, es a baratok tobb even at osszejarnak, jol elvannak, es tamogatjak egymast - nem csak orai dolgokban, hanem ugy altalaban az eletben.

ribizlifozelek írta...

Nevtelen, akkor mar TUDOM, ki vagy!

Névtelen írta...

Hat igen. [szmajli helye]
mentem dolgozni

Névtelen írta...

Erre csak ezt tudom mondani:

Jottem, lattam, gyoztem.
(c) Nevtelen

Hettie írta...

Mindenki tudja, hogy mit csinal. A kurzus kezikonyveben szepen, oldalakon keresztul magyarazzak, hogy nem szabad plagizalni. Aki megis megteszi, az vagy nagyon hulye es nincs masik lehetoseg. A hazi feladat az egyetemen ugyanolyan merce ala esik, mint barmilyen publikacio, hiszen az ilyen doglozatokon keresztul tanulunk meg publikalni, ami egyik a sok learning outcome-ok kozul.

Bar Britorszagban az a hir jarja, hogy vannak egyetemek, ill szakok egy egy egyetemen belul, ahol elnezobbek. Nalunk elekronikus formaban is be kellett adni az osszes munkankat.

Udv
Hettie

ribizlifozelek írta...

Mashol is normalisan allnak a dolgokhoz:

Norvégiában egyébként nem csupán a vizsgáról rúgják ki a puskázókat, hanem – a magyar oktatási rendszerben szinte elképzelhetetlen szigorral – gyakran az egész intézményből. Az illetékesek szerint egyébként sok diákot zavar, ha azt látják, néhányan csalással kovácsolnak előnyt maguknak a vizsgákon; a felügyeleti rendszer így gondoskodik arról is, hogy mindenki azonos esélyekkel vágjon neki a megmérettetésnek.http://index.hu/tech/hardver/2009/05/04/ingyen_laptop_a_norveg_kozepiskolasoknak/